College Ridderkerk bezoekt Van Pelt Recycling

Het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk bracht dinsdag 24 januari 2023 een werkbezoek aan Van Pelt Recycling op bedrijventerrein Donkersloot.

Het bedrijf werd in 2012 opgericht door Willem-Jan van Pelt. Met zijn mededirecteuren Niels de Waard en Jan-Willem Dekker gaf hij het college een rondleiding. De onderneming koopt elektronica- en metaalafval op, en sorteert en verwerkt dit zodat allerlei materialen uit dit afval opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook kostbare metalen worden teruggewonnen: goud, zilver, palladium en koper. Op deze manier levert Van Pelt een bijdrage aan een duurzame wereld.

Voor particulieren en bedrijven

Van Pelt Recycling, toonaangevend in de branche, helpt bedrijven met het recyclen van hun metaal- of elektronica-afval. Zo worden inzamelpunten ingericht en wordt het transport van de ingeleverde spullen geregeld. Naast bedrijven zijn ook particulieren met hun oude computer of andere metalen van harte welkom aan Klompenmakerstraat 10, zes dagen per week en zonder afspraak. Voor het ingeleverde spul wordt direct een contante vergoeding uitbetaald.

Medewerkers

Binnen de onderneming zijn sinds 2021 gemiddeld tien mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam. In een prikkelarme omgeving krijgen deze mensen met het demonteren van computers (‘urban mining’) een nieuw dagelijks ritme, waarmee ze hun kansen op regulier werk vergroten. Vorig jaar recyclede Van Pelt zo’n 10 miljoen kilo aan metaal en 2,7 miljoen kilo aan elektronica. Bij Van Pelt werken ruim twintig mensen in vaste dienst. Ook ruim dertig scholieren vonden er een aantrekkelijk bijbaantje.

Foto: gemeente Ridderkerk