Coosje Ayalstraat lijkt op niemandsland in Ridderkerk

Vlak naast het gemeentehuis, aan de Coosje Ayalstraat, heeft Wooncompas zestig huurappartementen in de sociale sector en dertig woon-zorgeenheden voor Stichting IJsselmonde Oost laten bouwen. Wethouder Marco Oosterwijk gaf op 21 november 2019 het startsein voor het ‘project Rembrandtweg’.

Deze woningen zijn inmiddels al weer enkele maanden bewoond door de nieuwe bewoners. Deze bewoners werden geconfronteerd met bedrijfsafval dat naast de ondergrondse containers lag. Dit was geen prettig gezicht voor de nieuwe bewoners en trok ongedierte aan. Dat probleem is daarna goed door de gemeente Ridderkerk en BOA’s opgepakt. Het bedrijf is hierop aangesproken en daarna is het niet meer voorgekomen.

Wel zijn de nieuwe bewoners nog met de gemeente Ridderkerk in de weer over het parkeerbeleid. De parkeerplaatsen zijn voor vergunninghouders (mensen die daar wonen konden een parkeervergunning kopen) maar er staan steeds een vijftal onbekende auto’s zonder vergunning. Vooral op vrijdagavond en zaterdag. Hierdoor kunnen de bewoners zelf hun auto niet meer kwijt. De gemeente geeft aan dat het geen prioriteit heeft en de politie gaat niet op verzoek van de bewoners in om bekeuringen uit te schrijven. Het is dus een beetje een patstelling.

Over het groenonderhoud zijn de bewoners redelijk simpel. Het onkruid stond bijna twee meter hoog en dus moest er wat gebeuren. Van wie het stukje natuur is, is niet duidelijk. Wooncompas en de gemeente wijzen naar elkaar en het wordt nu uitgezocht. Coosje Ayalstraat lijkt nu op niemandsland.

Maar een bewoner wil niet op die uitslag wachten en vond dat er toch iets moest gebeuren. Daarom is hij zelf aan de slag gegaan onder het motto “Niet klagen maar doen!”. En van wie het stukje grond ook is, de bewoner heeft in ieder geval eer van zijn werk.