Coronamaatregelen verlengd tot en met 28 april

Blijf zoveel mogelijk binnen. Ga alleen naar buiten als het echt moet: naar uw werk (als u niet thuis kunt werken), voor een boodschap (doe dat alleen), of om even in de frisse lucht te zijn. Houd daarbij altijd en overal afstand van anderhalve meter tot anderen.

Dat is nog steeds het belangrijkste advies in de strijd tegen het coronavirus. Kinderen tot en met 12 jaar mogen bij elkaar buitenspelen onder begeleiding van ouders/ voogden. Maar beperk ook dat zoveel mogelijk.

28 april

Het kabinet heeft dinsdag besloten dat alle coronamaatregelen in Nederland worden verlengd tot en met dinsdag 28 april. Voor het aanstaande Paasweekeinde en de meivakantie is het dringende advies om ook dan thuis te blijven.

Onder andere sportaccommodaties, horeca (bezorgen en afhalen blijft mogelijk) en kinderopvang blijven dus dicht tot en met 28 april. Scholen blijven in ieder geval dicht tot na de meivakantie. Het verbod op evenementen blijft tot 1 juni van kracht.

De verlenging is noodzakelijk om de verspreiding van het coronavirus te kunnen controleren, kwetsbare groepen te beschermen en ervoor te zorgen dat zorgverleners en ziekenhuizen de grote druk aankunnen.

Vragen over het coronavirus?
Neem dan contact op via het landelijke telefoonnummer 0800- 1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.

Hulplijn Rode Kruis
Het Rode Kruis biedt telefonische hulp aan voor mensen die in qua- rantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus. Wie hulp kan gebruiken, kan vanaf 9.00 uur het nummer 070- 4455888 bellen.

Noodverordening
Voor het gebied van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (waartoe Ridderkerk behoort) geldt een noodverordening. Hierin zijn de regels van de Rijksoverheid verder uitgewerkt. U kunt de noodverordening lezen op www.rijnmondveilig.nl.

Gemeentehuis blijft open
Het gemeentehuis is alleen open voor wie een afspraak heeft. De avondopenstelling op maandag en woensdag vervalt, evenals de vrije inloop op woensdag.
Voor alle zaken kunt u een afspraak maken, bijvoorbeeld aangifte geboorte of overlijden en het aanvragen van reisdocumenten/ rijbewijs. Alle burgerzakenaanvragen die geen haast hebben, stelt de gemeente zoveel mogelijk uit.
Via de website van de gemeente kunt u ook veel producten online aanvragen. Het afhalen van aangevraagde documenten kan tijdens de openingstijden overdag.

Geen raads- en commissievergaderingen
Vergaderingen van de gemeen- teraad en raadscommissies gaan niet door.

Geen inloopspreekuur van de wijkteams
Het inloopspreekuur van de wijk- teams gaat tot nader bericht niet door. Als u het (aan)meldformulier invult op de website (www.ridderkerk.nl/wijkteams) neemt het Wijkteam contact met u op. Wilt u liever meteen een persoonlijk gesprek? Belt u dan naar (0180) 451 234. U kunt vragen naar het secretariaat van de wijkteams.

Geen spreekuur college
Het wekelijkse spreekuur van de collegeleden op dinsdag gaat niet door. Hebt u een dringende vraag? Mail of bel dan met het bestuurssecretariaat: Leonie van Wingerden, l.v.wingerden@rid- derkerk.nl / (0180) 451 710 of Marga Rozendaal, m.rozendaal@ ridderkerk.nl / (0180) 451 797.

Ophalen afval, afvalbrengstation
De inzamelwagens van NV BAR Afvalbeheer rijden volgens de normale planning hun routes. Het afvalbrengstation aan de Crezée- polderweg in Hendrik-Ido-Ambacht is open.

Kinderboerderij en zwembad
De Dierenhof en De Fakkel zijn gesloten.

De markt gaat door
De weekmarkt gaat vooralsnog door, in aangepaste vorm. De kramen staan verder uit elkaar en er mogen alleen levensmiddelen worden verkocht.

Foto: Gemeente Ridderkerk