Vanaf vandaag, maandag 30 augustus 2021, zijn er flinke wijzigingen in de dienstregeling van het openbaar vervoer in Ridderkerk. Diana van Stijn, woordvoerder RET legde zaterdag 28 augustus 2021 het een en ander uit in het radioprogramma Prettig weekend.
Het is een lastige tijd geweest voor het openbaar vervoer, door corona is het aantal reizigers gehalveerd. Dit trok voor de zomer weer aan tot 60%. Het aantal reizigers trekt echter niet genoeg aan, er is daarom een noodzaak tot maatregelen. De Metropoolregio is opdrachtgever en deze wil dat er een bezuinigingsplan komt. Deze bezuinigingen zien we nu dus in de nieuwe dienstregeling, maar er wordt ook bezuinigd op bijvoorbeeld interne zaken en sociale veiligheid .
De grootste aantallen reizigers zijn er op metrolijnen, dus daar is de minste overlast. Op trams wordt de kaasschaafmethode toegepast, hier wordt het aantal ritten enigszins verminderd. De grootste aanpassingen vinden plaats op de buslijnen in de regio, vooral in Barendrecht en Ridderkerk. Hier zijn de meeste buslijnen. De lijnen gaan nu verkort rijden, krijgen halverwege een ander nummer of worden zelfs opgeheven.

Peter Meij, wethouder verkeer in Ridderkerk
Wij vragen aan Peter Meij, wethouder verkeer in Ridderkerk: heeft het hoogwaardig OV in Ridderkerk nu een schop onder de bips gekregen? “Nee”, zegt hij, ” je zou het denken maar er zijn twee soorten OV. Het R-Net en de ontsluitende lijnen. HOV staat los van deze bezuiniging. Dat zijn de snelle, gestrekte lijnen. Dat moet allemaal nog komen.”
“We praten nu over de ontsluitende lijnen. Die stonden al onder druk voor de corona. Rotterdam is nog wel goed bereikbaar want daar is veel vraag naar, maar een deel van de lijnen naar Dordrecht worden flink gekort. Op zaterdag zelfs geschrapt, maar er wordt dan ook relatief heel weinig gebruik van gemaakt. Het is natuurlijk nog wel mogelijk de Waterbus te gebruiken.”

Of je kunt via Lombardijen met de trein naar Dordrecht reizen. Dat is allemaal wel om, je zult dus meer reistijd moeten inplannen.
Meij: “Ook de gemeente praat mee over de lijnen. De toekomst zal waarschijnlijk meer maatwerk worden. Het moet ook wel betaalbaar blijven.”
Aanpassingen zijn mogelijk
Er moest heel veel in korte tijd geregeld worden door de RET, en dus niet alles is even handig ingestoken. Bijvoorbeeld het veranderen van het lijnnummer van bus 140/144 in Slikkerveer. Als het aantal reizigers aantrekt kan er een verbetering doorgevoerd worden. Per drie maanden wordt het dit jaar bekeken. In december 2021 is er weer een ijkpunt. Daarna wordt het per halfjaar bekeken. Maar aanpassingen zullen niet voor januari 2022 ingevoerd kunnen worden. Bedenk wel: de maatregelen zijn tijdelijk.
Diana van Stijn, woordvoerder RET: “Gekeken wordt naar welke lijnen redelijk gevuld zijn en welke bijna leeg. Men gaat wel kijken of er de komende periode mogelijkheden zijn tot aanpassing, en dat zal dan de volgende periode doorgevoerd worden. Bijvoorbeeld als de bus na het Dillenburgplein ergens moet draaien kan er in de logica nog een aanpassing in de vorm van een extra halte op dit extra stukje rit gedaan worden.” Peter Meij vult aan: “Mochten er na corona meerdere reizigers zich aandienen bestaat er wel de mogelijkheid dat deze terug komen. Dat is nu toekomstmuziek, beloftes zijn niet mogelijk. Deze situatie is tijdelijk.”
De buurtbussen blijven trouwens hetzelfde rijden. Er komt nu wel vanaf januari een derde buurtbus, maar die is vooral bedoeld voor Nieuw Reyerwaard en gaat onder andere naar Barendrecht CS. Misschien is het later wel handig een buurtbus te gaan laten rijden welke puur de wijken gaat verbinden. Maar dat zijn nu nog vervolgstappen.
Wethouder Meij geeft tot slot aan dat hij als wethouder verkeer goed doordrongen is van de pijnlijke maatregelen en dat het college afgelopen maanden geknokt heeft om alles zo beperkt mogelijk te houden voor de klanten (reizigers). Hij meldt dat er ook bezuinigd is op andere plekken, zoals de aanschaf van elektrische bussen en op sociale veiligheid. “Deze wethouder en dit college staat ervoor om dat wat binnen de mogelijkheden ligt om de dingen die écht niet goed gaan vanaf januari te verbeteren.”
Diana van Stijn verwijst voor informatie vooral naar de website www.ret.nl en adviseert hier de folder op te zoeken. Ook op de website van de Gemeente wordt binnenkort verwezen voor meer informatie naar de website van de RET.
Wie zich als reiziger tekort gedaan voelt en dit kenbaar wil maken: Er is ook een “ombudsman” voor reizigers: www.metrocov.nl
Dit onderwerp is besproken afgelopen zaterdag 28 augustus 2021 in het programma “Prettig Weekend” op Radio Ridderkerk. U kunt dit terugluisteren bij onze uitzending gemist.