De Ja-sticker komt eraan in Ridderkerk

Vanaf 1 oktober 2021 gaat de verspreiding van reclamefolders in Ridderkerk veranderen. Wilt u vanaf die datum nog ongeadresseerd drukwerk ontvangen, dan moet u een Ja-sticker op de brievenbus plakken. Heeft u geen Ja-sticker, dan ontvangt u geen folders meer. De gemeenteraad van Ridderkerk besloot de Ja-sticker in te voeren om papierverspilling en milieubelasting door ongewenst ongeadresseerd reclamedrukwerk tegen te gaan.

Op dit moment wordt in de gemeente Ridderkerk nog gebruik gemaakt van de Nee/Nee- en Nee/Ja-stickers. Hiermee kunnen inwoners aangeven dat zij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wensen.

Nieuwe situatie

Met de invoering van de Ja-sticker wordt het huidige systeem van verspreiding van ongeadresseerd drukwerk omgedraaid. Dit betekent dat ongeadresseerd drukwerk alleen bezorgd mag worden als de bewoner een Ja-sticker op de brievenbus heeft. Zit er geen sticker op een brievenbus? Dan ontvangt de bewoner wel huis-aan-huisbladen, maar geen ongeadresseerd reclamedrukwerk. De Nee/Nee-stickers blijven bestaan voor mensen die ook geen huis-aan-huisbladen willen ontvangen.

Heeft u nu een Nee/Ja-sticker omdat u geen ongeadresseerde reclamefolders wilt maar wel huis-aan-huisbladen? Dan kunt u die gewoon laten zitten.

Sticker op de brievenbus ,wat u krijgt in de brievenbus

De Ja-sticker is binnenkort verkrijgbaar bij de receptie van het gemeentehuis en diverse winkels. Ook kan de Ja-sticker gratis besteld worden op de website van Spotta.

• Geen sticker: Geen ongeadresseerde reclamefolders, wel huis-aan-huisbladen
  • Nee/Ja-sticker: Geen ongeadresseerde reclamefolders, wel huis-aan-huisbladen
  • Nee/Nee-sticker: Geen ongeadresseerde reclamefolders, geen huis-aan-huisbladen
  • Ja-sticker: Wel ongeadresseerde reclamefolders, wel huis-aan-huisbladen

Ongewenste folders

Ongeadresseerde reclamefolders zijn voor veel inwoners een ergernis; zij vragen niet om folders in de brievenbus. Ongeveer 50% van alle folders belandt daardoor ongelezen bij het afval. Ook komt jaarlijks nog een deel papier terecht in het restafval. Wethouder Marten Japenga: “De keuze blijft natuurlijk aan helemaal aan de inwoners. Door wel of geen Ja-sticker te plakken bepaalt iedereen zelf of er wel of geen folders worden bezorgd.”

Meer informatie over de introductie van de Ja-sticker is te vinden op bar-afvalbeheer.nl/ja.