Sommige kinderen leren beter door een boek, anderen door te doen. Op dat laatste richt Mandy Lansink zich met ‘De LeerOnderneming’. Deze tussentijdse school in het Gemini College is bedoeld voor kinderen van tien tot veertien. Hier leren kinderen structuur, zich te ontwikkelen en lesstof te onderzoeken om zo kansrijk door te stromen naar het derde jaar van de middelbare school.
De LeerOnderneming is als het ware een vervanging voor groep 7 en 8 en het eerste en tweede jaar van de middelbare school. “Bij ons leren kinderen door te doen. Wij begeleiden kinderen hier ook bij zodat ze daarna goed kunnen doorstromen naar het derde jaar van het vmbo, de havo en het vwo.” Volgens Lansink is het verschil met regulier onderwijs dat ze niet werken met toetsen en methoden, maar een uitdaging krijgen die bij hun past en daarmee aan de slag gaan. “Neem als voorbeeld het geschiedenistijdperk jagers en verzamelaars. In plaats van dat ze er iets over lezen en vragen beantwoorden, doen ze onderzoek, schrijven er een script over en zoeken kleding die bij dat tijdpark past. Daar maken ze dan een film over in plaats van een toets.”
Een ander onderdeel van de methode van De LeerOnderneming is coachen op zelfstandigheid. “Behalve dat leerlingen twee jaar langer de tijd hebben om zich voor te bereiden, coachen we ze ook op hun vaardigheden. Daarnaast vinden we het belangrijk dat ze ook durven te vragen. Dat is dat stukje zelfstandigheid.” Hiermee ga je volgens haar voorbij de fase van ‘alles laten gebeuren en het niet willen’ of ‘het wel willen, maar niet weten welke richting op’.
Groeirichting
Het traject werkt als volgt. Na groep 6 kan een ouder of kind de keuze maken om zich bij de organisatie aan te sluiten of regulier onderwijs te volgen. Vanuit groep 8 en vanuit het tweede leerjaar wordt een groeirichting gegeven waar het kind staat en welke doorstroomrichting ze zouden moeten hebben voor de middelbare school of het derde jaar. “Ons advies is uitgesmeerd over twee jaar. We praten over je vaardigheden, hoe je communiceert, hoe je samenwerkt, waar de groei ligt en wat je kwaliteiten zijn.” Ook wordt er een online portfolio bijgehouden van de kinderen. “Hier vind je terug hoe de leerling gewerkt heeft en wat zijn/haar leer- en ontwikkelpunten zijn. Kinderen leren dus ook al te reflecteren op zichzelf.”
Flexibel
De initiatiefneemster zegt dat kinderen van alle niveaus welkom zijn. “We proberen aan te sluiten op alle vakken, zowel rekenen en taal als geschiedenis en aardrijkskunde. Er is voor ieder kind een weg te vinden, ook qua interesse.” Zelf heeft Lansink veel vertrouwen in de adviezen die ze aan de vervolgscholen geeft, want inmiddels zijn haar eerste leerlingen uitgevlogen. “Het was heel spannend, maar we blijven ze wel volgen. Ze kunnen zichzelf aanpassen aan hun omgeving en zijn flexibel dus ze doen het goed. De scholen zijn ook blij met onze adviesbijdragen.”
Informatieavond
Om erachter te komen wat de onderneming precies inhoudt, kunnen ouders of leerlingen zich inschrijven op de site van De LeerOnderneming voor de informatieavond van 4 maart 2021. “Ouders en kinderen kunnen, indien de maatregelen tegen die tijd zijn versoepeld, langskomen om te zien wat we doen en op basis daarvan beslissen of ze een ochtend willen meedraaien. Dan kunnen kinderen ook ervaren hoe het gaat als ze niet met een boek werken.” Op dit moment heeft de school ongeveer tachtig leerlingen. “Die voelen zich hier zeker thuis. Daar begint het mee, presteren volgt daarna.”
Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.