‘De Ramp’ trof ook Ridderkerk

Wethouder Peter Meij mocht dinsdag 24 januari 2023 alvast een kijkje nemen bij de nieuwe wisselexpositie ‘Watersnoden’ van stichting Oud Ridderkerk.

Wethouder Meij is blij met de aandacht voor ‘De Ramp’ uit 1953, omdat lang niet iedereen meer weet dat die zich ook in Ridderkerk heeft afgespeeld. In de expositie komen ook andere watersnoden aan de orde.

De expositie ging woensdag 25 januari 2023 open en is nog te zien tot en met zaterdag 25 februari. Op een groot scherm kunnen bezoekers beelden zien die herinneringen oproepen voor wie de Watersnoodramp heeft meegemaakt. Dankzij een samenwerking met waterschap Hollandse Delta is ook te zien welke maatregelen genomen zijn om herhaling van een dergelijke ramp te voorkomen. De tentoonstelling is te bekijken in De Oudheidkamer (Kerksingel 26) van woensdag tot en met zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur.

Geschiedenis

Ridderkerk kreeg haar deel mee van de ramp in 1953. Men dacht dat de storm voor de dijken in Ridderkerk geen ernstige gevolgen zou hebben. Tegen middernacht steeg het water zo snel dat onmiddellijk groot alarm werd geslagen. Met man en macht werd er die nacht gewerkt om de dijken te beschermen. Ook veel inwoners hielpen mee.
Ondanks alle inspanningen liepen de polders tussen de Noord, Molendijk en de Ringdijk vol. Alle woningen in dit gebied kwamen hierdoor onder water te staan, vaak tot dakgoothoogte. De bewoners konden met roeiboten uit hun benarde positie bevrijd worden. Mede dankzij de inzet van inwoners en vele mensen uit andere plaatsen, honderden militairen, de Nationale Reserve en matrozen konden de dijken behouden blijven. Er werden in Ridderkerk 418 woningen ontruimd en 1742 bewoners geëvacueerd. De materiële schade was groot, vooral aan de dijken, woningen en bedrijven, maar gelukkig vielen er geen mensenlevens te betreuren.

Foto’s: gemeente Ridderkerk
Oud Ridderkerk