Dertig jaar podium voor lokale kunstenaars

De Stichting Kunstroute Ridderkerk viert dit jaar het 30-jarig bestaan. Het betekent een extra feestelijke Kunstroute op 22 en 23 april aanstaande. Met deelname van vier nieuwe routeleden en drie gastkunstenaars: “We willen graag ook jonge kunstenaars een podium bieden.”

Fotograaf Mark Isarin geeft hiermee aan dat de Ridderkerkse Kunstroute geen verstilde club is. “De gastkunstenaars zijn mogelijk volgend jaar volwaardig lid. Ze moeten dan nog wel door de ballotage. Maar we binden graag ook jonge kunstenaars aan de Kunstroute” benadrukt hij.

De fine art fotograaf, die zelf sinds vijf jaar lid is van de Kunstroute, ervaart de route van belangrijke culturele betekenis is. “Het is voor individuele kunstenaars moeilijk om onder de aandacht te komen. Bijna niemand ziet het als het niet door galerieën wordt opgepakt. Met de Kunstroute hebben kunstenaars een laagdrempelige expositiemogelijkheid. Als ze willen kunnen ze letterlijk de mensen in eigen atelier ontvangen. Dat lokale kunstrondje is een begrip geworden. Er stappen jaarlijks liefhebbers voor op de fiets of in de auto. Om kennis te maken met nieuwe kunstenaars of nieuw werk te bekijken van hun favoriete kunstenaars” aldus Isarin.

Volgens penningmeester René van Gink is de Kunstroute ook voor veel sponsors een vaste waarde geworden. “Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar nog meer sponsors, maar als we ons jaarlijkse rondje doen krijgen we vrijwel alle sponsors een positieve respons voor weer een jaar. Voor ons natuurlijk heel fijn dat die bedrijven de cultuur een warm hart toedragen” stelt het bestuurslid.
Met de sponsorbijdragen kan onder meer het boekje van de jaarlijkse Kunstroute gemaakt worden met afbeeldingen in kleur van werken van de deelnemende kunstenaars. Dit jaar presenteren in totaal 21 kunstenaars hun werk. Naast de thuisadressen zullen er exposities zijn bij bezoekerscentrum De IJsvogel, galerie Imspa en paviljoen Struis.

Volgens de bestuursleden van de Kunstroute is de kwaliteit van de kunstwerken over het algemeen hoog te noemen. “Een aantal kunstenaars heeft een academische opleiding of zijn op een andere manier geschoold.”

Voor meer informatie: www.kunstrouteridderkerk.nl.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.