Donkere tijden voor “De Poort van Licht”

Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk) vindt dat er niet zuinig wordt omgegaan met kunstwerken in het gemeentehuis. De fractievoorzitter van de lokale partij heeft het college vragen gesteld over het gesleep van met name beelden van Greeth Zwering.

“De Poort van Licht” van de Ridderkerkse kunstenares had tot de komst van de bibliotheek een belangrijke plek in de middenbeuk van het gemeentehuis. Dit in 2006 vervaardigde kunstwerk deed de titel eer aan voor de raampartij, waardoor er licht door het albast kon schijnen. Die uitstraling heeft het beeld niet op de plaats waar het nu nabij de entree van het gemeentehuis  is neergezet. Bovendien is het bij het verplaatsen licht beschadigd geraakt.

“Het is respectloos tegen de achterzijde van de eerste pilaar van het gemeentehuis geplaatst, waardoor het beoogde effect volkomen teniet gaat” constateert Kayadoe. Zij wil dat de schade wordt hersteld en ‘de Poort’ een betere plek in het gemeentehuis of bibliotheek krijgt.

Het is niet het enige beeld van Zwering waar volgens Kayadoe slordig mee wordt omgegaan. “De Belofte”, gemaakt voor de trouwzaal, staat nu in een van de kamers van burgemeester en wethouders. Het is daar achterstevoren geplaatst. Een derde sculptuur van de kunstenares, “De Kus”, staat op de eerste verdieping van het gemeentehuis. Het is net als “De Poort van Licht” gemaakt van albast en vertoont lichte beschadigingen. Ook die zijn waarschijnlijk het gevolg van ondeskundige verplaatsing.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.