Door de verzilverlening langer in uw eigen woning

Vanaf 1 juli kunnen inwoners van de gemeente Ridderkerk gebruikmaken van de Verzilverlening. De verzilverlening is voor inwoners die binnen 10 jaar hun pensioengerechtigde leeftijd bereiken en overwaarde op hun huis hebben. Hierdoor kunnen zij zo lang mogelijk in hun koopwoning blijven wonen.

Met de Verzilverlening kunnen inwoners minimaal 2.500 en maximaal 25.000 euro lenen. Dit geld moet worden gebruikt om de woning te verbeteren, zodat mensen er langer zelfstandig en prettig kunnen wonen. Dit zijn bijvoorbeeld aanpassingen in de badkamer, keuken, toilet. Ook mag de lening worden ingezet om asbest te laten verwijderen of de woning duurzamer te maken met betere isolatie of de aanleg van zonnepanelen.

Andere behoeften

De gemeente Ridderkerk is de eerste gemeente in Zuid-Holland waar deze lening beschikbaar is. Wethouder Marco Oosterwijk: “Veel koopwoningen zijn niet voorbereid op oudere bewoners. Door de Verzilverlening kunnen huiseigenaren hun huis aanpassen aan andere behoeften, bijvoorbeeld met een slaapkamer op de begane grond.”

Overwaarde verzilveren

De Verzilverlening is een hypothecaire lening die afhangt van de overwaarde van uw woning. U betaalt geen maandelijkse rente en aflossing, dus de lening heeft geen invloed op uw besteedbare inkomen. De rente wordt jaarlijks opgeteld bij de schuldrest. De lening wordt afgelost bij verkoop van de woning of overlijden van de langst levende woningeigenaar. Meer informatie en een aanvraagformulier staat op de gemeentewebsite: www.ridderkerk.nl.