Draak op Sint Jorisplein krijgt opvolger

Het speeltoestel De Draak op het Sint Jorisplein in het centrum van Ridderkerk is aan vervanging toe. Het wordt daarom binnenkort verwijderd.

Het toestel staat al vele jaren op het plein vlakbij de ingang van Ridderhof 1 en 2. Doordat er veel gebruik wordt gemaakt van het speeltoestel is de bovenlaag versleten. Dat levert het gevaar op dat spelende kinderen gewond raken door splinters of losgeraakte stukjes glasvezel. Omdat het toestel niet meer voldoet aan de geldende veiligheidsvoorschriften voor speeltoestellen, heeft de gemeente besloten het toestel begin januari te laten verwijderen.

Nieuwe draak

Er zal een nieuw glijbaantje voor in de plaats komen. De glijbaan wordt voorzien van leuningen met de kop van een draak, zodat de draak toch een beetje behouden blijft op het plein. Naar verwach- ting zal dit nieuwe speeltoestel in het voorjaar geplaatst kunnen worden.

Sint Joris

Sint Joris is aan Ridderkerk verbonden via het wapen van de gemeente. De beschermheilige is vooral bekend door het verhaal dat hij een draak zou hebben gedood. Toen Ridderkerk nog een heerlijkheid was, stond er een kerk genaamd Riederkerk. Uiteindelijk is de naam Ridderkerk hiervan afgeleid. De kerk had als schutspatroon Sint Joris. Deze kwam later op het wapen van de gemeente terecht.

Foto: Gemeente Ridderkerk