Duister randje rond Poort van het Licht

“Het beeld De Poort van het Licht zal niet terugkeren naar de oorspronkelijke plek in de middenbeuk van het gemeentehuis. Dit gezien de komst van de bibliotheek en het feit dat de vereiste verankering in de vloer t.b.v. de veiligheid niet mogelijk is i.v.m. de aanwezigheid van vloerverwarming. Als het beeld een nieuwe permanente plek heeft gekregen, zullen wij hierover communiceren.”

Die belofte deed het college van Ridderkerk in januari 2022. Bijna anderhalf jaar later wacht beeldhouwer Greeth Zwering nog steeds op de oplossing, die overigens al veel eerder was toegezegd. “Ik zit in een slechte soap die nu al drie jaar duurt. Mijn beeld komt nu totaal niet tot z’n recht en niemand die er iets aan doet. Ik ben niet boos op de gemeente, maar wel erg teleurgesteld” zegt de Ridderkerkse kunstenares.

De Poort van het Licht is gemaakt van wit albast, dat bijna doorschijnend is al het beschenen wordt door licht. Dat effect is weg nu het beeld tegen een muur aan de kant is geschoven. Voor de maakster van het beeld is het een opeenstapeling van teleurstellingen en verbroken afspraken geworden. “Het begon al na de aankondiging dat mijn beeld voor de komst van de bibliotheek verplaatst moest worden. Ik heb toen kenbaar gemaakt dat ik bij die verplaatsing aanwezig wilde zijn, zodat ik kon zien dat het deskundig zou gebeuren. Het is vervolgens niet met mij afgestemd. Ik zag dat het beeld al verplaatst was toen ik voor mijn paspoort in het gemeentehuis kwam” vertelt Zwering. De kunstenares zag toen ook dat het beeld bij die verplaatsing beschadigd was geraakt. Er zit nu een kleine barst in de ronde schijf.

Het kostte de beeldhouwer daarna enkele maanden om tot een afspraak te komen met toenmalig wethouder Marten Japenga. Hij toonde zich welwillend. Na een rondgang op de begane grond van het gemeentehuis werd volgens Greeth “de beste van de slechte plekken” voor herplaatsing van het beeld gekozen. Het beeld met staanders van Belgisch hardsteen zou zo weer een plek bij een raam krijgen. Enkele maanden na die afspraak op 24 augustus 2021 kreeg de maakster van de Poort de uitnodiging om op 9 december bij de verplaatsing van een beeld aanwezig te zijn. Kort voor het moment suprême werd ze afgebeld omdat de technische man van de gemeente geblesseerd was afgemeld. Een nieuwe poging is nadien door de gemeente niet meer ondernomen. Op 14 januari 2022 nam het college het besluit dat het kunstwerk niet veilig kan worden neergezet bij een raam. Er is geen mogelijkheid om het in de vloer te verankeren.

Het was een ommezwaai die Greeth Zwering heeft verbijsterd. “Op de oude plek was het beeld ook niet in de vloer verankerd. De onderkant is zo verstevigd dat je echt niet omver kan lopen. Ik vind het ook raar dat ik niet bij dat advies betrokken ben geweest. Ze gaan nu af op een ambtenaar die geen beeldhouwer is en geen deskundige is op het gebied van beelden. Er zijn ook andere manieren om dit beeld te fixeren, maar dan moet je het er wel over willen hebben” zegt de kunstenares na maanden van stilte.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.