Dwarsliggers van Rico Hop op toneel

Er komt een theatervoorstelling over de dwarsliggers van Rico Hop. De schrijver van “Dwars & Co” is zelf de motor achter deze voorstelling, die in juni opgevoerd zal worden voor leerlingen van vijftien Ridderkerkse basisscholen. De première staat vooralsnog op de kalender voor 18 juni.

“Daar gaan we nog steeds van uit. Maar iedereen weet dat er door de coronamaatregelen vaker tot uitstel moet worden besloten. En we hebben het hier natuurlijk wel over dwarsliggers” zegt de auteur en theatermaker.

Met ook al een lichte vertraging werd in maart het kinderboek “Dwars & Co” gelanceerd. Ter promotie had de schrijver het idee om met een acteur langs scholen te gaan. Na contact met Lezen Oké, het Ridderkerkse leesbevorderingsproject, groeide dit uit tot een theaterstuk voor de groepen 4 t/m 7 van de basisscholen. Met zijn boek als vertrekpunt schreef Rico zelf het script. “Alle dwarsliggers uit het boek op de planken brengen is onmogelijk. Ik heb er een paar uitgekozen waarmee we het verhaal vertellen. Een uitdaging is om ook hun ingenieuze apparaten op te voeren” vertelt Hop.

De Ridderkerkse schrijver heeft ook zelf werk gemaakt van de decors, het laten maken van de kostuums en het geluid- en lichtplan. Samen met een acteur schrijft hij nu liedjes die in de voorstelling verwerkt zullen worden. Voor deze coproductie met Lezen Oké is subsidie gegeven door de gemeente Ridderkerk. Om wethouder Marten Japenga alvast beter kennis te laten maken met de dwarsliggers kreeg hij vorige week een exemplaar van “Dwars & Co” aangeboden.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.