Echt voor Ridderkerk voert actie voor veiliger verkeer

EvR wil fietsers meer ervan bewust maken dat een goede zichtbaarheid in het verkeer belangrijk is.

Echt voor Ridderkerk (EvR) is groot voorstander van veiligheid. Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan is het vroeger donker en dienen de inwoners van Ridderkerk zich weer en meer bewust te worden van het hebben van goede verlichting op de fiets en het aanzetten daarvan. Vandaar dat EvR gehoor hebben gegeven aan de oproep van de ANWB om mee te doen aan de actie ‘Zet je licht aan’.

ANWB-actie ‘Zet je licht aan

Vorige week hebben bestuurs- en fractieleden van de Politieke Vereniging Echt voor Ridderkerk daarom een groot aantal pakketten van de actie ‘Zet je licht aan’ bij de ANWB winkel in Ridderkerk-Centrum afgehaald.

Cora van Vliet, Jim Kloos en Tissa van de Wege

Waarom doet EvR dit?

Een derde van de fietsers gebruikt een werkende fietsverlichting niet. De redenen daarvoor kunnen simpel zijn, zoals: ze vinden het onbelangrijk voor een klein stukje of ze vergeten het gewoon. Echt voor Ridderkerk wil Ridderkerk een stukje veiliger maken en fietsers er aan herinneren hun licht aan te zetten. Vandaar dat wij de actie van de ANWB ondersteunen.

En wat blijkt? In plaats van 4 op de 10, hebben 6 op de 10 fietser na het lezen van de tekst ‘Zet je licht aan’ hun licht aan, aldus de ANWB. Zo wordt Ridderkerk toch weer een stukje bewuster en dus veiliger gemaakt.

Alle wijken worden bezocht

Vanaf afgelopen weekend bezoeken een aantal leden van de partij en bestuur en de raadsleden Kloos en Van Vliet alle wijken in Ridderkerk om op plaatsen waar veel kinderen en volwassenen komen de tekst ‘ZET JE LICHT AAN, met een lachende smiley’ te spuiten op het trottoir of fietspad. Uiteraard gebeurt dit met biologisch afbreek spuitkrijt, want het milieu en onze leefomgeving is voor EvR ook belangrijk.