Een slecht gebit bij je huisdier: ‘Ook als hij dooreet, kan er wat aan de hand zijn’

“Februari is de maand van het gebit”, aldus dierenarts John de Deugd. Volgens hem is het gebit van je huisdier een ondergeschoven kindje. Veel mensen denken namelijk dat als de hond blijft dooreten er niets aan de hand is. De Deugd legt uit hoe je, ondanks het blijven dooreten van je huisdier, een slecht gebit kunt herkennen.

Dat een hond stopt met eten door een slecht gebit komt zelden voor. “Er is vaak nog veel aan de hand. Het is de natuur dat een beest blijft eten. Daarnaast weten niet veel mensen wat er in de mond van hun huisdier gebeurt. En wat je niet ziet, kun je ook niet aanrekenen.” Gelukkig is het volgens hem nooit te laat om te melden doordat er meestal nog genoeg aan te doen is.

Voorkomen

Het voorkomen van een slecht gebit is bij honden het eenvoudigst. “Honden kun je gewend laten raken aan dagelijks tandenpoetsen. Dat wordt bij een puppycursus al meegenomen. Als je het ze jong leert en leuk maakt, vinden ze het vaak niet erg.” Volgens de arts is dit de meest effectieve manier om plak van de tanden te halen en zo tandsteen en ontstekingen te voorkomen. “Een andere optie is kauwmateriaal om de tanden schoon te houden. Harde brokken zijn ook goed.”

De Deugd zegt dat katten moeilijker zijn. “Die laten zich niet zo snel hun tanden poetsen. Sommigen doen dat wel, maar dat zijn uitzonderingen.” Volgens hem heb je voor katten speciale brokken nodig die groter en stugger zijn om op te kauwen. Zo schrapen ze hun gebit schoon. “Veel kauwen is goed.”

De Deugd verwacht komende tijd veel honden en katten met gebitsproblemen bij de Dierenkliniek Ridderkerk. “Wellicht ook wat konijnen. We behandelen ook diverse knagers, zoals cavia’s. Maar niet iedereen komt elk jaar. Het is gebruikelijk je dier te vaccineren, maar niet iedereen doet dat. Als mensen dat wel doen, kijken wij ook altijd alvast naar het gebit.”

Afspraak maken

Mensen kunnen zelf online een afspraak maken. “We werken tot half acht dus als mensen alleen in de avond kunnen langskomen, mag dat ook.” De procedure van een afspraak begint met het navragen wat er met het dier aan de hand is, of er iets mis is met eten en of hij/zij uit de bek stinkt. “Dat laatste heeft vaak te maken met gebitsproblemen. Nadat we die vragen hebben gesteld, gaan we ze nakijken. We letten op de tanden, kiezen en de rest van de gezondheid. Het gebit kan namelijk ook problemen geven voor de rest van het lichaam.”

Het aantal mensen dat nu naar binnen mag is één huisdier met eigenaar. Je kunt bij diverse vestigingen terecht. Zo ook in Hendrik-ido-ambacht, Zwijndrecht, Bolnes, IJsselmonde en Barendrecht.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.