Eerst de kabels dan de masten

Het verwijderen van de hoogspanningsleiding vanuit Hendrik-Ido-Ambacht over Oostendam en recreatiegebied de Gorzen is in volle gang.

Boven de Gorzen heeft netbeheerder Stedin de kabels al laten verwijderen. Boven Oostendam gebeurt dat de komende weken. De kabels boven de rijksweg zijn, gelijktijdig met een afsluiting voor onderhoud aan de tunnel onder de Noord, ook verwijderd.

Na het verwijderen van de kabels worden ook de masten en de betonnen fundering van de masten weggehaald. Daarvoor wordt een hoge kraan ingezet, wat ongetwijfeld een spectaculaire aanblik zal opleveren.

Aantrekkelijker

Met de werkzaamheden komt er een eind aan de ongewenste situatie dat er woningen staan onder een hoogspanningsleiding. De Rijksoverheid heeft deze hoogspanningsleiding aangewezen om maatregelen te gaan treffen. Op verzoek van onze gemeente heeft Stedin de werkzaamheden opgepakt.

Wethouder Marten Japenga is blij dat het project nu eindelijk wordt uitgevoerd. “Dit project staat al heel lang op de agenda. Voor Ridderkerk betekent het karwei dat het leefklimaat in Oostendam beter wordt. En in de Gorzen wordt het recreëren aantrekkelijker, omdat het gebied niet langer door masten en de bovengrondse leidingen wordt ontsierd.”

Ondergronds

De stroom die in het verleden vanuit Hendrik-Ido-Ambacht door de hoogspanningsleiding liep, volgt nu een route via bestaande ondergrondse kabels van Stedin. In Ridderkerk wordt dus geen nieuwe ondergrondse leiding aangelegd. Dat was eerder wel de bedoeling. Deze verandering van het plan zorgt ervoor dat het project aanmerkelijk goedkoper uitpakt dan eerder was gedacht. De werkzaamheden worden in opdracht van Stedin uitgevoerd en zullen naar verwachting in maart of april zijn afgerond.