Eerste glasvezelaansluiting Ridderkerk in bedrijf

Telecombedrijf T-Mobile leverde dinsdag in Bolnes de eerste werkende glasvezelaansluiting op. Het feestelijke moment vond plaats bij echtpaar Nieuwenhuijzen aan de Volkerakhof.

Vertegenwoordigers van T-Mobile en haar partner Open Dutch Fiber zetten echtpaar Nieuwenhuijzen in het zonnetje met bloemen en een ‘goodie bag’. Ook wethouder Marten Japenga was erbij.

Vorig jaar bereikte de gemeente met providers T-Mobile en KPN overeenstemming over de aanleg van twee glasvezelnetwerken. Daardoor wordt vrijwel heel Ridderkerk voorzien van glasvezel. KPN moet nog beginnen met de aanleg van haar glasvezelnetwerk in Ridderkerk.

Wethouder Marten Japenga is blij met de mijlpaal. “Na eerdere pogingen hebben we een belangrijke concrete stap kunnen zetten op weg naar een moderne, toekomstbestendige infrastructuur op telecomgebied. De providers gaan ook andere aanbieders benaderen, zodat ook providers als Kliksafe gebruik kunnen maken van het netwerk. Dat maakt het voor veel Ridderkerkers een aantrekkelijke optie.’’

Glasvezel bestaat uit haarfijne vezels van twee soorten glas. Hier wordt met lichtsignalen digitale informatie doorheen gestuurd. Of je nu online gamet, streamt of digitaal vergadert, alle data worden verstuurd door een laserlicht dat extreem snel aan- en uitschakelt. Denk aan het doorseinen van morsecodes met een zaklamp. Glasvezelinternet heeft dus letterlijk de snelheid van het licht. De signalen worden aan de eindpunten weer omgezet in elektrische signalen.

Foto’s: Gemeente Ridderkerk