Eerste kinderburgemeester blikt terug

Kinderburgemeester Maylin Ouwens heeft zaterdag bij Radio Ridderkerk teruggeblikt op het afgelopen jaar. Ze beantwoordde vragen van Eric Harreman en Aad Hoogendijk.

Maylin werd op 8 december 2020 geïnstalleerd als de eerste kinderburgemeester van Ridderkerk. Ze zou na een jaar worden opgevolgd door een nieuwe kandidaat. Maar aan Maylin is gevraagd nog een jaartje te blijven, omdat er door de coronacrisis veel activiteiten niet konden doorgaan. In goed overleg met haar ouders heeft ze dat verzoek ingewilligd. Intussen is ze van de basisschool verhuisd naar de brugklas. Activiteiten waarbij de kinderburgemeester betrokken is moeten passen in het schoolrooster, is de afspraak.

Maylin kijkt met veel plezier terug op de activiteiten die wél konden doorgaan. “Het binnenhalen van Sinterklaas, samen met burgemeester Attema, was echt tof. Heel bijzonder was dat ik bij het uitreiken van de koninklijke onderscheidingen mocht zijn.”

“Meer respect voor de hulpdiensten’ is een van de speerpunten van Maylin. Ze maakte videofilmpjes van haar bezoeken aan de politie, de ambulancedienst en de brandweer. “Hulpdiensten moeten hun werk gewoon kunnen doen. Daarom moeten we ze met rust laten. Mensen moeten beseffen: we hebben deze hulpdiensten nodig. Daarom heb ik Ridderkerk laten weten wat ik er van vind.”

Maylin is nog niet klaar met haar werk. “De komende tijd wil ik me inzetten voor meer natuur op de schoolpleinen en het tegengaan van pesten.”