Eigenaar Ad Los wil museumschool openhouden: ‘Het zou zonde zijn als het verdwijnt’

Grote plannen had hij met het oude schoolgebouw aan de Rijksstraatweg. Eigenaar Ad Los maakte er een museum van met film, restanten uit de Tweede Wereldoorlog en een planetarium. Inmiddels is hij 71 en is hij op zoek naar een nieuwe eigenaar voor het gebouw. “Het liefst zie ik dat het Capitulatiemuseum in zijn huidige vorm blijft bestaan.”

Hij weet het nog als de dag van gisteren. “Ik woonde tegenover het gebouw en zag dat het  leegstond. Ik heb toen geïnformeerd bij de gemeente wat ze van plan waren en ze zouden het afbreken.” Die gedachte vond hij vreselijk. “Toen heb ik gesprek gehad met wethouder Jos Wienen en gezegd dat ik me wilde inzetten voor behoud.”

Het idee van een museum ontstond in 1995 en sinds 1996 was Los al bezig met het inrichten van het museum zoals in de Tweede Wereldoorlog. Het omgebouwde Johannes Post Museum werd in mei 2000 geopend. De belangstelling was groot. “Met het planetarium en de presentaties begon het echt te lopen. Los bleef erin investeren waardoor het rond 2015 een op zichzelf staand bedrijf was. “Ik was bij de opbouw van het museum 46 jaar. De tijd is gevlogen. Ik heb hier nooit spijt van gehad. Het was een sprong in het diepe en er zaten veel verplichtingen aan. Die waren het waard, want ik wilde dit bewaren voor het nageslacht.”

Films, tijdmachine en planetarium

Het museum heeft een gedenkwaardige geschiedenis. “Het is een bijzonder gebouw, want in 1940 is de capitulatie van Nederland in de Tweede Wereldoorlog daar getekend door generaalopperbevelhebber Winkelman.” Het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940 dwong Nederland tot onderhandelen. “Echter werd er twee uur eerder gebombardeerd dan afgesproken dus moest de strijd gestaakt worden.” Hierna werd de capitulatieovereenkomst getekend in het schoolgebouw van Rijsoord.

Capitulatie monument bij de museumschool in Rijsoord

In het museum worden films gedraaid en je kan een planetarium bezichtigen. “Het is een koppeltheater waarin je de sterrenhemel projecteert. Ik kreeg toen de vraag voor films die 360 graden draaien. Dat was een opgave, maar lukte wel.” Verschillende soorten films passeerden de revue: het bombardement van Rotterdam, over het klimaat en over de ruimtevaart. “Ik werkte ook samen met jonge mensen en het enthousiasme daarvan en de ideeën die opkwamen, zijn er nog altijd.” Verder kon je ook in een soort tijdmachine stappen en over Ridderkerk ‘heen vliegen’. “Momenteel werk ik ook aan een film genaamd Lancester. Dat gaat over het bekende toestel dat neerstortte bij Rijsoord. Dat wordt de beste productie.”

De Tweede Wereldoorlog, het klimaat en de ruimtevaart hadden volgens Los wel een link met elkaar. Zo bleek de man die de vliegende bom de V2 bedacht dezelfde te zijn als die een raket maakte die Amerikanen op de maan zette. “Zonder dat we het van tevoren wilden, zijn we breder gaan denken en dat gaf ook meer bezoekers. Het klimaat is ook iets wat samenhangt met oorlog en vrede.”

Belangstelling

Los ziet het liefst dat het gebouw blijft zoals het nu is. “Er zit veel verven en een flink kapitaal aan investeringen in het gebouw. Het zou zonde zijn als dat verdwijnt.” Diverse kopers hebben hun belangstelling al geuit naar hem. “De hoeveelheid kopers is meer dan ik had verwacht. Het gebouw  is leuk om te kopen, maar kost wel een paar tientjes.” De huidige crisis is geen dreiging voor het museum. “Financieel staat het stevig. De afgelopen vijf jaar liep het heel goed. We hebben nooit subsidie gehad of gewild. We verdienden door de kaartverkoop van de films.”

Los geeft aan dat nu juist het goede moment is om het over te dragen. “Nu zit ik nog in de kracht van mijn leven. Overigens zal ik wel een aantal persoonlijke bezittingen meenemen, maar verder zal er nog genoeg interessants te zien zijn. En natuurlijk de verhalen: zoals het feit dat de klok in 1940 een uur en veertig minuten vooruit is gezet door de bezetter en dat is tot op heden nooit veranderd.”

Persoonlijke passie

Wat betreft de verkoop is het voor hem een kwestie van gevoel. “Feitelijk heeft de gemeente voorrang, maar er zijn ook meer dan een handvol particulieren geïnteresseerd. Het moeilijke is dat mensen voorbijgaan, maar de gemeente die blijft.” Toch heeft Los ook wel wat twijfels bij de gemeente als eigenaar. “Het is een goede kandidaat om te bewaren, maar niet om te runnen. Ze hebben geen persoonlijke passie, het is eerder een goedgeregelde machine.” Voor de beste man is er in ieder geval geen haast bij. “Ik zie het wel, ik blijf in ieder geval nog altijd technisch betrokken.”

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.