Eindelijk weer korpsavond van brandweer

Eindelijk kon burgemeester Anny Attema weer eens gezellig samenzijn met de vrouwen en mannen die 24 uur per dag klaar staan voor de samenleving. Ze gaf aan dat ze wederom heel trots is op haar korps, zeker de afgelopen tijd toen corona een zware wissel trok op het korps en de samenleving.

Ze vertelde waardering te hebben voor het werk dat tijdens de corona crisis zwaarder werdt. Door de vele beperkingen moest er regelmatig bij hulpverlening worden gewerkt in extra speciale beschermende kleding. Daarna moesten mens en materieel steeds weer flink worden gereinigd. Ook het sociale aspect om met elkaar te oefenen en na afloop wat te drinken heeft een tijd niet gekund. Beroeps mensen zien elkaar gedurende een 24 uurs dienst. Dan kan lief en leed worden gedeeld. Vrijwilligers zagen elkaar in corona tijd, in wisselende samenstellingen, alleen tijdens incidenten. Voor het teamgevoel zeker niet wenselijk. Toch was de post in deze lastige periode altijd met voldoende mensen paraat. Hulde hiervoor. “De ene crisis is nog niet voorbij of de andere dient zich al weer aan”, vertelde Attema. “Wat we niet voor mogelijk hadden gehouden gebeurt, oorlog in Oekraïne! Mensen verliezen hun huis en haard en proberen het geweld te ontvluchten. Hierdoor ontstaat er een ongekende stroom aan vluchtelingen die onderdak zoekt. Ook in Ridderkerk staan we klaar om te helpen. Ik ben dan ook trots hoe jullie vrijdagmiddag de noodopvang in sporthal De Wissel in zeer korte tijd hebben opgebouwd en ingericht. Dat noem ik saamhorigheid, mijn complimenten naar jullie”.

Vervolgens kon de Burgemeester beginnen aan het uitreiken van oorkondes en medailles. Samen met  clustercommandant Jos de Graaf, werden diverse vrouwen en mannen in het zonnetje gezet.

• Eline Knulst; diploma manschap.
  • Robert v/d Linden; diploma manschap.
  • Moudi Ossaili; Diploma Brandweerchauffeur klein.
  • Jordy van der Steen; Vrijwilligersoorkonde voor 10 jaar vrijwilliger in openbare orde en veiligheid van Zijne Majesteit.
  • Jacco Oosterhom; diploma, Brandweerchauffeur klein, Oorkonde NVBR 12,5 brandweerjaren.
  • Mark van Dam; Oorkonde NVBR 12,5 brandweerjaren.
  • Jasper Schipper; Oorkonde NVBR 12,5 brandweerjaren.
  • Mauries de Veth; Oorkonde NVBR 12,5 brandweer jaren.
  • Pieter van ’t Zelfde; Oorkonde NVBR 12,5 brandweer jaren.
  • Hans van der Waal; Vrijwilligersoorkonde voor 15 jaar vrijwilliger in openbare orde en veiligheid van Zijne Majesteit.
  • Wijnant Punt; Oorkonde NVBR 20 brandweerjaren. Vrijwilligersoorkonde voor 20 jaar vrijwilliger in openbare orde en veiligheid van Zijne Majesteit.
  • Cornelis Riemens; Vrijwilligersoorkonde voor 30 jaar vrijwilliger in openbare orde en veiligheid van Zijne Majesteit.
    Oorkonde NVBR 30 brandweerjaren.
  • Hans van der Spek; Vrijwilligersoorkonde voor 30 jaar vrijwilliger in openbare orde en veiligheid van Zijne Majesteit.
    Oorkonde NVBR 30 brandweerjaren.

Cluster Commandant Jos de Graaf opende de avond door iedereen te bedanken voor hun inzet de afgelopen twee jaar. Hij was heel blij dat er na een moeilijke en lastige periode, waar het sociale element voor de vrijwillige brandweermensen ver te zoeken was, weer normaal kan worden gedaan. De tijden dat mondkapjes in de brandweerwagens verplicht waren, er niet geoefend kon worden en de kazerne alleen bij incidenten betreden mocht worden, is voorbij. Naast de corona crisis hebben we ook te maken gehad met extreem weer. Sinds 1 januari zitten we met het korps al op meer dan 100 meldingen. Met als hoogtepunt het weekend van 18 februari tot maandag 21 februari met 48 meldingen. Ook was hij blij met de hulp die de vrijwilligers bieden aan de crisis in de Oekraïne door te helpen bij de inzamelingen voor de vluchtelingen.

Voorts kon de Graaf ook enkele lichtpuntjes met het korps delen. Zo zal de tweede Tank Auto Spuit (TS3832) dit jaar worden vervangen door een nieuwe wagen en kon hij meedelen dat er een ploeg van de Ridderkerkse vrijwilligers gaat deelnemen aan de World Police & Fire Games 2022. Aan dit evenement, dat in Rotterdam wordt gehouden van 22 t/m 31 juli, doen ruim 10.000 hulpverleners uit de hele wereld mee. Hierover zullen wij later informatie vertrekken

U kunt de brandweer binnen Ridderkerk volgen bij hun werkzaamheden. Voor een overzicht van de incidenten in de gemeente kunt u kijken op de website van de gemeente Ridderkerk.

Meer weten over een functie bij de brandweer? Kijk dan op: betrokkenvrijwilligers.nl.