Emborion Vastgoed koopt 4,8 hectare bouwgrond op Nieuw Reijerwaard

Op vrijdag 11 november 2022 ondertekende Emborion Vastgoed de reserveringsovereenkomst voor een bouwkavel van 4,8 hectare op Nieuw Reijerwaard. Emborion gaat hier logistiek vastgoed ontwikkelen voor onder andere Olympic Food Group. Samen met enkele andere groente- en fruitbedrijven maakt Olympic Food Group plaats voor woningbouw op De Stationstuinen bij het station in Barendrecht door te verhuizen naar Nieuw Reijerwaard.

Voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) Henk van Os is blij met de komst van Emborion: “Nieuw Reijerwaard maakt deel uit van het Agro-Vers-Food cluster Dutch Fresh Port, samen met Verenambacht en BT Oost in Barendrecht. Voor het cluster is het belangrijk dat we sterke Agrologistieke bedrijven in het gebied hebben en houden. Ik vind het mooi dat een bedrijf dat zo sterk in dit gebied geworteld is als Olympic Food Group hier een plek heeft gevonden.”

Lodewijk van Meeuwen, directeur van Emborion Vastgoed, over de voorreservering: “De ontwikkeling van Stationstuinen is in volle gang. Wij verwachten in 2024 te kunnen starten met de bouw van 550 woningen. Het uitgangspunt voor Emborion is dat de ontwikkelingen elkaar en de totale positie van Nieuw Reijerwaard en Dutch Fresh Port versterken. Het wordt een bruisend gebied waar wonen, werken, leren en recreëren samenkomen. Vandaag is een grote, concrete stap in de ontwikkeling van De Stationstuinen, en een belangrijke uitbreiding van onze activiteiten in Dutch Fresh Port.”

De reserveringsovereenkomst werd ook ondertekend door Henk van Os (voorzitter GRNR en wethouder gemeente Ridderkerk) en in bijzijn van Lennart van der Linden (vice-voorzitter GRNR en wethouder gemeente Barendrecht) en Paul Smolders (projectleider De Stationstuinen). “Dat is in meerdere opzichten symbolisch”, vertelt Thijs van den Heuvel, oprichter van Emborion: “Waar oorspronkelijk de Barendrechtse veiling de bakermat was van de groente- en fruithandel, verplaatst het AGF-hart zich nu meer naar het Ridderkerkse deel van Dutch Fresh Port. Als familie hebben we een nauwe band met zowel Barendrecht als Ridderkerk. Mooi dat we zo nog meer de verbinding leggen.”