Erasmusklas Ridderkerk wint projectprijs op regiofinale First Lego League

Leerlingen van de Erasmusklas Ridderkerk hebben op zaterdag 23 november hun innovatieve ideeën en zelfgebouwde robots gepresenteerd tijdens de First Lego League regiofinale in Rotterdam.

De leerlingen hebben zich de afgelopen tijd gestort op het onderwerp City Shaper. Met hun teams “De Ridderbouwers” en “De Spaceprogrammeurs” presenteerden zij hun onderzoek en technische oplossing in de RDM Campus in Rotterdam.

De “Ridderbouwers” wilden de speeltuinen in Ridderkerk van een ander materiaal vervaardigen. Hiervoor hebben zij een onderzoekje uitgezet en diverse deskundigen geraadpleegd. Voor hun manier van onderzoeken en goede posterpresentatie ontvingen zij de eerste prijs.

“De Spaceprogrammeurs” bedachten diverse manieren om de scheve kerk in Dordrecht recht te kunnen zetten. Tevens hadden zij een modelkerk van lego gemaakt en hun onderzoek door middel van een PowerPoint presentatie gepresenteerd.

Parallel aan het onderzoek bouwde het team een eigen robot van lego. Deze robot moest na programmeren zelfstandig missies uit kunnen voeren. De missies stonden in het teken van City Shaper, denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van gebouwen en het opheffen van een verkeersopstopping.

Alle leerlingen kregen een medaille als aandenken en hebben er met elkaar een onvergetelijke dag van gemaakt.

De Erasmusklas Ridderkerk is een klas voor (hoog)begaafde leerlingen van de groepen 5 t/m 7 van de vijf openbare basisscholen in Ridderkerk van Stichting OZHW. In deze klas treffen zij één dag per week ontwikkelingsgelijken met wie zij onder andere deelnemen aan projecten, filosoferen en debatteren.