Erna de Wolff Politicus van het Jaar 2022

Op zaterdag 24 december 2022 werd Erna de Wolff (ChristenUnie) in de studio van RTV-Ridderkerk uitgekozen tot Politicus van het Jaar 2022.

Erna was als gast aanwezig in de uitzending van de Winter5Daagse, zoals vele anderen gasten langskwamen in de tijdelijke studio in het voormalige Dolcis-pand in het Winkelhart. Uiteraard ging het eerst over de minima van Ridderkerk, die dezer dagen een extra steuntje in de rug verdienen. De actie ‘Toon je hart, doe iets voor een ander’, kende vandaag ook de laatste inzameldag.

Maar naast de actie werd er ook even stilgestaan bij de afsluiting van een politiek jaar, waarin weer veel is gebeurd. Juryvoorzitter Arjan ’t Jong mocht namens de vakjury, die bestond uit vertegenwoordigers van de lokale pers, te weten De Combinatie, Ridderkerks Dagblad en RTV-Ridderkerk, bekend maken dat Erna de Wolff dit jaar werd uitgeroepen tot Politicus van het Jaar 2022.

De motivatie van de jury om Erna te benoemen was als volgt:
Zij toont zich een raadslid dat overeind blijft. Kan haar tanden zetten in een dossier en laat zich niet met een kluitje in het riet sturen. Als het sociaal beleid betreft durft ze haar eigen college af te vallen. Verstaat ook de kunst van het debat. Heeft geen briefje nodig om haar punten te maken.
Erna is al een hele periode lid van de raad en wordt steeds beter, vooral de dossierkennis en het paraat hebben van de onderwerpen die haar aan het hart gaan is indrukwekkend te noemen. Vier jaar geleden als raadslid gekozen met voorkeurstemmen. Maakt indruk met haar kennis en visie van en over het sociaal domein. Ook oppositiepartijen steunen haar moties. Blijft kalm en weloverwogen tijdens debatten. Had bij de algemene beschouwingen begin november het meest indrukwekkende betoog.

Erna de Wolff met leden van de ChristenUnie Ridderkerk, die aanwezig waren om haar te supporteren.

Vorig jaar werd burgemeester Anny Attema uitverkozen tot Politicus van het Jaar.

Foto’s: Roelie ’t Jong