Experimenteren op de Opening Cultureel Seizoen Ridderkerk

Van film en fotografie tot aan gedichten en muziek. De opening van het cultureel seizoen in Ridderkerk bestond uit een divers scala aan aanbieders. In het gemeentehuis aan het Koningsplein konden geïnteresseerden zaterdag 28 september 2019 workshops volgen en informatie krijgen over het cultuuraanbod in Ridderkerk.

Projectleider Leonie Goedegebuur van Muziekschool Ridderkerk gaf een duidelijke samenvatting over wat de inwoners konden verwachten. “De opening is bedoeld om verschillende culturele partners zichzelf te laten presenteren. We hebben galeries, de bibliotheek, optredens van muziek ensembles, orkesten en nog veel meer. Je kunt allerlei workshops volgen, van slagwerk tot viool.”  Een gedicht laten maken op een typemachine behoort ook tot de opties. “Mensen kunnen gewoon meegenieten. Er zullen optredens zijn waar je zelf ook kunt meedoen, dus iedereen kan lekker experimenteren.”

Match met de aanbieders

Volgens Goedegebuur is het belangrijk om de culturele instanties een boost te geven. “Ridderkerk kent veel culturele partners en veel mensen weten niet wat er allemaal te doen is dus zo’n dag is ervoor om iedereen even in het zonnetje te zetten en mensen kennis te laten maken.” Vorig jaar ging dit nog anders. “Toen deden we het samen met de Muziekschool Ridderkerk. De mensen kwamen toen langs met verschillende verwachtingen,  dus wilden we de doelgroep beter matchen met de aanbieders.”

Gedurende de opening werden er diverse muzikale instanties gepromoot. Één daarvan is Muziekvereniging Sursum Corda Rijsoord. “Wij staan hier vandaag om te proberen mensen enthousiast te maken voor muziek. We hebben een orkest en drumband. We hopen nog veel nieuwe leden erbij te krijgen en nog lang te kunnen blijven bestaan.” De mogelijkheden voor aanmelden zijn verschillend. “Je kunt een instrument bespelen, maar we zoeken ook nog leden voor de drumband. Ook als je nog geen instrument kunt bespelen, mag je gewoon langskomen en dan kijken we wat er mogelijk is. Iedereen is welkom.”

Film cursus

Naast de vele muzikale activiteiten kunnen mensen zich ook aanmelden voor een filmcursus. Arjan ’t Jong van RTV Ridderkerk vertelt: “Wij dachten dat het handig is als veel meer mensen in Ridderkerk gaan filmen. Dan kunnen we op TV Ridderkerk ook meer uitzenden. Daarom gaan we een filmcursus geven voor beginners. We houden twee avonden theorie en dan een avond praktijk vanuit onze studio. Zo willen we mensen leuke tips en tricks meegeven.” Volgens ’t Jong is het een eerste stap naar een verlengde van je filmvaardigheden. “De bedoeling is om, als er voldoende animo voor is, als uitbreiding hierop uiteindelijk verschillende workshops aan te bieden, zoals leren vloggen, hoe om te gaan met licht- en geluid, beeldbewerking en montage en interviewen.”

Behalve film en tv staat er ook een kraampje geheel in het teken van schrijven. “Wij zijn het Servicebureau Onderwijs&Cultuur. Wij hebben vandaag dichter Lars van der Werf hier zitten en wat hij doet is dat hij vragen stelt over het leven en daar met een typemachine een gedicht van maakt.” Volgens de spreekster zijn veel mensen verrast en geëmotioneerd als ze zo’n gedichtje lezen. “We hebben dit ook gedaan voor het geheugenpaleis, een programma voor mensen die nog thuis wonen en beginnende dementie hebben.” Volgens de spreekster gingen veel ouderen hierdoor voluit praten en waren ze blij met de gedichten. “Waar wij uiteindelijk naar streven is om ouderen opnieuw of voor het eerst kennis te laten maken met kunst & cultuur en dat we dat gaan aanbieden aan de huizen die hier zijn, zoals de Reyerheem en de Riederborgh.”

Ondanks alle inzet van alle clubs, verenigingen en kunstenaars werd de Culturele markt maar matig bezocht door het Ridderkerkse publiek.

Meer informatie en/of aanmelden vind je op de verschillende websites van de organisaties, die aan deze culturele markt meewerkten:
· Algemeen gemend S.E.R. koor Ridderkerk
· ANT Artwork
· Bigband (Muziekschool Ridderkerk)
· Bibliotheek Aanzet Ridderkerk
· De Loods