Feestelijk start bouw festijn Ryks in Rijsoord – Ridderkerk

Op een mooie woensdagmiddag 5 oktober 2022 werden vertegenwoordigers van de gemeente Ridderkerk, de kopers van Ryks en andere genodigden feestelijk ontvangen door ontwikkelende bouwer Gebroeders Blokland. Op het bouwterrein van Ryks in Rijsoord werd de start van de bouw met een officiële handeling ingeluid.

De toekomstige bewoners van dit project werden uitgenodigd om op te schrijven waarom ze op deze plek willen wonen en wat hun grootste wens is. Deze wensen zijn samen met een aandenken van de ontwikkelaars Gebroeders Blokland en Van Agtmaal en de aannemer Den Dunnen in een tijdscapsule gedaan. De heer Kees Van der Duijn Schouten, wethouder van Ridderkerk, heeft namens de gemeente een glazen beeld van het huidige gemeentehuis toegevoegd. Samen met de kopers van bouwnummer 11 heeft de wethouder de tijdscapsule in de grond gelegd en deze met zand toegedekt. Voor veel van de kopers was dit het eerste moment waarop ze hun toekomstige buren konden ontmoeten.  Onder het genot van een hapje en drankje leerden de kopers elkaar beter kennen. De locatie, de opbouw van het project en de duurzaamheid werden genoemd als reden om voor dit mooie project te kiezen.

Ryks in Rijsoord bestaat uit 14 duurzame, energiezuinige woningen, onderverdeeld in twee-onder-één-kap, rij- en hoekwoningen en een vrijstaande woning. Het nieuwbouwproject Ryks ligt net buiten de dorpskern op de kruising van de Rijksstraatweg en de Lagendijk. Om deze nieuwe buurt aan te laten sluiten bij de overige bebouwing langs de Rijksstraatweg, is er gekozen voor een landelijke architectuur. De vorm van de bebouwing heeft een link met het agrarische verleden van het dorp. En door het gebruik van verschillende steensoorten en het plaatsen van luiken op de tweekappers, versterken de woningen het landelijke karakter van dit gebied.

Ryks zal naar verwachting het vierde kwartaal van 2023 gereed zijn. Dit nieuwbouwproject is ontwikkeld door Gebroeders Blokland en Van Agtmaal en de bouw is in handen van Den Dunnen.