Fietsenbank gedupeerd door inbrekers

Inbrekers hebben in het paasweekend huisgehouden in de voormalige huishoudschool van Ridderkerk. Vermoedelijk in de nacht van zaterdag op zondag probeerden de insluipers binnen te komen in de vroegere lokalen, waar nu kleine bedrijven, kunstenaars en ideële organisaties gehuisvest zijn.

Bij vier van de achttien units lukte het om de deur open te breken. Wat daar zoal is weggenomen is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de Fietsenbank (van de stichting Beter voor Elkaar) het meest is getroffen. De dieven gingen ervandoor met vier net opgeknapte fietsen, het (elektrische) gereedschap en de voorraad fietssloten.

“We hadden fietsen staan waarmee we een paar jongens uit minimagezinnen deze maand blij hadden willen maken. Die moeten mogelijk nu weer maanden wachten tot er weer een geschikte fiets voor ze is. We krijgen gelukkig veel gebruikte fietsen van de Ridderkerkse gemeenschap cadeau, maar fietsen voor jongens van tien tot twaalf jaar krijgen we niet zo vaak” vertelt Miriam Renzen van de Fietsenbank.

Triest is ook dat er nu geen gereedschap meer is om de opknapfietsen te repareren en/of met de vervanging van onderdelen weer rijklaar te maken: “We vermoeden dat ze door iets gestoord zijn. Een slijptol lag ook klaar om meegenomen te worden, maar die hebben ze toch laten liggen. Er waren buiten ook twee fietsen achtergebleven.”
Om weer snel operationeel te kunnen zijn hoopt de stichting op het spoedig verkrijgen van vervangend gereedschap. “Ongetwijfeld zijn er mensen die gereedschap in de schuur of garage hebben dat ze nooit meer gebruiken. Bij ons zal het weer van pas komen” zegt Miriam. Wie de Fietsenbank wil helpen aan gereedschap, fietsen en/of fietssloten kan contact opnemen via 06 4438 2705.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.