Fietsenstallingen Winkelhart Ridderkerk nog onbewaakt

Er is een fietsenstalling nabij de parkeerplaats Ridderhof-West ter hoogte van Bakkerij Voordijk. En er is een fietsenstalling aan de Verlengde Kerkweg tussen de ingang van de garage van winkelgebied de Ridderhof en de achteringang van het winkelgebied de Ridderhof. Beide fietsenstallingen zijn tijdens de openingsuren van de winkels gratis en bewaakt, maar tijdens de huidige Corona lockdown is dit niet het geval.

Gezien de “Lockdown” en de aangescherpte maatregelen is besloten beide gemeentelijke fietsenstallingen te sluiten om verspreiding van het virus te voorkomen. In de praktijk betekent dat, dat de stallingen wel gewoon te gebruiken zijn, maar er geen beheerder aanwezig is en er is dus ook geen bewaking.

Aan de Verlengde Kerkweg is een bewaakte fietsenstalling waar per week gemiddeld 1.200 inwoners gebruik van maken, maar momenteel zijn er weinig winkelende inwoners van Ridderkerk die op de fiets komen en is de bezettingsgraad momenteel erg laag.

Het college had in 2019 en 2020 budget van € 60.000 vrijgemaakt voor de bewaking van deze fietsenstalling door toezichthouders in te huren via Randstad tot het einde van 2020. Daarna zal worden over gegaan op inzetten van eigen BAR personeel die in een re-integratietraject zitten.

Fietsenstalling Verlengde Kerkweg

Zet u uw fiets toch liever ergens anders neer, zorg dan dat u een goed slot hebt. En zet uw fiets met een tweede slot vast aan een fietsbeugel. Doe dat niet aan het wiel, maar aan het frame.

Voor de lange termijn wordt in het Ontwikkelperspectief Centrum en Mobiliteitsplan Ridderkerk aandacht besteed aan de manier waarop het bewaakt parkeren van fietsen in het centrum vorm zal krijgen.