Fietsersbond Rotterdam repareert fietsverlichting in Ridderkerk

Nu het steeds vroeger donker en later licht is, moeten we extra goed op onze fietsverlichting letten. De Fietsersbond Rotterdam en Regio benadrukte dit nog maar even door afgelopen zaterdag aan de Jan Steenstraat fietsers te helpen met hun lampen. “Het is een gratis actie om te zorgen dat iedereen goede fietsverlichting heeft”, zegt Frans Pijnenburg, secretaris Fietsersbond Rotterdam en regio.

Ondanks het regenachtige weer, maakten diverse Ridderkerkers gebruik van de actie. “We hebben nu zo’n zes à zeven mensen geholpen met hun fietsen dus dat is redelijk wat.” Het idee achter de actie is het voorkomen van ongelukken tussen fietsers en auto’s. “Veiligheid is belangrijk, vooral in de avond. Daarnaast willen we ook bekendheid aan de fietsersbond geven en de lokale afdeling zodat mensen belangenbehartiging willen steunen.” De actie is landelijk en wordt nu voor de tweede keer uitgevoerd in Ridderkerk. “We doen het altijd rond deze maand. Het wordt weer donker en kinderen gaan weer naar school natuurlijk.”

Behalve het verzorgen van fietsverlichting wordt er soms ook een rem vervangen, band opgepompt of zadel verhoogd. “Qua werkwijze gaan we eerst het licht repareren. Als je dan bijvoorbeeld een fiets met een mandje hebt, werken we daaromheen. Net hadden we en fiets zonder bevestigingspunt voor het lampje. Ja, dan moeten we weleens improviseren.”

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Door Willeke Havenaar