Gaat Quooker Ridderkerk verlaten?

Vorige week kwam opeens in het nieuws dat de firma Quooker Ridderkerk zou gaan verlaten en naar Rotterdam verhuizen. Schrik, want dit bedrijf, bekend van het kokende water uit de kraan,  heeft al sinds 1987 de roots in Ridderkerk liggen. Begonnen aan de Keurmeesterstraat is het bedrijf nu aan de Staalstraat gevestigd. Met in 2016 de laatste grote bouw op hun “eiland van 12.000 vierkante meter”. Hoog tijd om na te vragen of de plannen correct zijn, en wat dat betekent voor de werkgelegenheid in Ridderkerk.

Geertjan Woltjes, COO bij het bedrijf,  vertelt: “Een verhuizing is totaal niet aan de orde. De historie van het bedrijf is net een jongensboekverhaal. Ieder jaar is er een groei, eerst in Nederland, daarna kwam de export, en elke 3 a 4 jaar is er een verdubbeling van de omzet.”

Feit is dat de afgelopen jaren de magazijnruimte in Ridderkerk veel te klein was. Er staan 4.000 pallets in opslag in alleen al in Ridderkerk,  en extern is er nog veel meer opgeslagen. Er is dus een noodzaak voor meer ruimte, want alles in noordwest Europa wordt vanuit Ridderkerk verzonden vanuit het eigen adres. Er is daarom nu een magazijn bij de Waalhaven gehuurd van 18.000 m2 . Dit magazijn wordt straks naast de Ridderkerkse vestiging gebruikt.

Er is wel verwogen om dit verzendwerk allemaal uit te besteden maar men heeft een eigen visie, zelf doen zit in het DNA van het bedrijf. Het zag er ook niet leuk uit om uit te besteden, het was zelf leuker om te doen en ze konden het eigenlijk ook beter.

En zo kwam dus tijdens de zoektocht een nieuwe opslag in beeld. Alles kan dan weer centraal komen. En het is nu toekomstbestendig en zeker op de groei, maar ook weer niet te groot. Nu komt er ruimte om te groeien naar 17.000 pallets. En de duizend vierkante meter in Ridderkerk kan nu worden besteed aan uitbreiding van de Ridderkerkse activiteiten.

Dus Ridderkerk verlaten? Nee. Er komt alleen maar meer werkgelegenheid bij. Er is een wens om steeds maar weer te blijven groeien, over tien jaar 10 keer zo groot te worden en dan nog steeds in Ridderkerk gevestigd te zijn: “Per slot zijn we toch een beetje getrouwd met elkaar…”

Dit interview was afgelopen zaterdag te beluisteren in het programma Prettig Weekend op Radio Ridderkerk. Terugluisteren kun je hier:

Door Aad Hoogendijk