Geen vaccinatiedagen, wél bescherming tegen meningokokkenziekte

Een prik ertegen is zo gepiept voor 471 jongeren uit Ridderkerk.

De prikken van het Rijksvaccinatieprogramma zijn onverminderd belangrijk. Ze beschermen kinderen tegen ernstige infectieziekten. Door het coronavirus organiseert het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) geen vaccinatiedagen. Als alternatief daarvoor worden de kinderen in de regio Rotterdam-Rijnmond, die een vaccinatie nodig hebben, individueel uitgenodigd. Tussen nu en mei 2021 nodigen wij alle jongeren die zijn geboren in 2007 uit voor de vaccinatie tegen de meningokokkenziekte.

Meningokokkenziekte kan leiden tot bloedvergiftiging of hersenvliesontsteking, en mensen kunnen er zelfs aan doodgaan. Daarom is de vaccinatie tegen meningokokkenziekte typen A, C, W en Y (MenACWY) opgenomen in het Rijkvaccinatieprogramma. Sinds 2020 niet alleen voor jonge kinderen, maar ook voor 14-jarigen. Dit voorjaar worden 471 jongeren uit de gemeente Ridderkerk uitgenodigd om deze prik te komen halen bij de dichtstbijzijnde CJG-locatie. Zij zijn allemaal geboren in 2007. Daarnaast krijgen de jongeren uit 2006, die deze vaccinatie nog niet hebben gehaald, opnieuw een uitnodiging.

Een prik? Zo gepiept!

Wilt u meer weten over vaccineren, het Rijksvaccinatieprogramma en de twaalf infectieziekten waartegen wordt gevaccineerd? De website eenprikzogepiept.nl staat boordevol betrouwbare informatie. Op eenprikzogepiept.nl/contact ziet u op welke manieren u het CJG kunt bereiken. De professionals van het contactcentrum staan u graag te woord en kunnen u voor een persoonlijk gesprek verwijzen naar een jeugdarts of jeugdverpleegkundige bij u in de buurt.

Over het Centrum voor Jeugd en Gezin

Het CJG maakt gezond en veilig opgroeien mogelijk in Ridderkerk. Daarvoor zien de CJG-professionals alle kinderen regelmatig, vanaf de geboorte tot zij 18 jaar zijn. Uitvoeren van het Rijksvaccinatieprogramma is een basistaak van het CJG. Voor deze vaccinaties wordt iedereen persoonlijk uitgenodigd. Er is altijd een priklocatie in de buurt en de vaccinaties zijn gratis.