Gemeente: Doe mee met World Cleanup Day

Minder zwerfafval zorgt voor een fijnere leefomgeving en een schoner milieu. Daarom wil gemeente Ridderkerk samen met inwoners, bedrijven, kerken en verenigingen aan de slag op en rond 19 september. Dan is het namelijk World Cleanup Day. Over de hele wereld komen dan mensen in actie tegen zwerfafval. Stichting Nederland Schoon en de Plastic Soup Foundation sloegen in Nederland de handen ineen. Ook in Ridderkerk kunt u helpen, door bijvoorbeeld in uw eigen wijk op te ruimen.

Gratis materialen

Gemeente Ridderkerk draagt graag een steentje bij om uw actie tot een succes te maken. Dat doen we door u te voorzien van de benodigde materialen. Diverse inwoners hebben al een zwerfafvalpakket aangevraagd. Een pakket bestaat uit een tasje met een grijper, veiligheidsvestje, vuilniszakken, handschoenen en een ring. Voor grotere groepen, zoals scholen of verenigingen, is er een zwerfafvalkist of een aanhanger. In de kist zitten voldoende materialen voor dertig personen, in de aanhanger voor groepen tot vijftig personen. Iedereen kan helpen. Doet u mee? Afval hoort niet in de natuur thuis. Het is slecht voor mens en dier en komt in minuscule deeltjes in het water terecht.

Aanmelden

U kunt uw initiatief aanmelden op www.onzetoekomstisduurzaam.nl. De gemeente neemt dan contact met u op om de materialen voor World Cleanup Day te bezorgen of ophalen.

Foto: Gemeente Ridderkerk