Gemeente en Stedin investeren in duurzamer Ridderkerk

Om ervoor te zorgen dat netbeheerder Stedin de komende jaren optimaal kan meewerken aan de ontwikkeling van Ridderkerk, wil de gemeente 2,26 miljoen in de netbeheerder investeren. Een zogeheten kapitaalstorting.

Het is een wat technisch verhaal: Stedin zorgt er als netbeheerder voor dat Ridderkerk en 43 omliggende gemeenten van stroom en gas kunnen worden voorzien. Het bedrijf is verantwoordelijke voor het transport van elektriciteit en gas naar circa twee miljoen huishoudens en industriële klanten. De 44 gemeenten zijn aandeelhouder van Stedin.

Stedin heeft veel geld nodig. Onder meer voor het onderhoud aan het netwerk van kabels en leidingen naar huizen en bedrijven, maar bijvoorbeeld ook voor de aanleg van stroomkabels en gasleidingen naar nieuwe wijken. Ook de energietransitie, de overgang naar het gebruik van duurzame energie, is een voorbeeld.

Wethouder Marco Oosterwijk: “Zo zorgen we er met elkaar voor dat Stedin voldoende eigen vermogen heeft om leningen af te sluiten tegen gunstige voorwaarden. Dat betekent dat er meer geld overblijft voor alle noodzakelijke werkzaamheden en de duurzame ontwikkeling van Ridderkerk en de andere gemeenten. In ruil voor de kapitaalstorting krijgen we aandelen.’’ Het geld blijft dus ‘binnen’, omdat de gemeente al aandeelhouder is van Stedin. Bovendien ontvangen we een gegarandeerde renteopbrengst op de aandelen. Zo dekt de gemeente de lasten in de begroting en houden we er per saldo zelfs nog geld op over. Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad hebben ingestemd met de kapitaalstorting. Dat betekent concreet dat Ridderkerk 2.26 miljoen verstrekt aan Stedin. Als alle gemeenten hetzelfde doen, dan heeft Stedin het benodigde bedrag bij elkaar.

Foto: Gemeente Ridderkerk