Gemeente geeft ondernemers beetje lucht

Ridderkerkse ondernemers hoeven dit jaar geen precariobelasting te betalen. Dat is de belasting die bijvoorbeeld horeca-ondernemers betalen om een terras te mogen inrichten op grond van de gemeente.

Door de coronacrisis zijn veel horeca-ondernemers zwaar getroffen. Hun omzet is gekelderd doordat vanaf 15 maart de zaak dicht moest en er opeens geen maaltijd of drankje meer werd verkocht. Vanaf 1 juni mogen de terrassen weer open en zijn tot dertig personen welkom in de res- taurants. Dat alles onder strikte voorwaarden, zoals de anderhalve meter afstand.

“Die versoepeling van de maatregelen is heel belangrijk, maar het maakt de geleden schade niet goed”, zegt wethouder economie Henk van Os. “Daarom hebben we als college besloten om de precariobelasting dit jaar niet te innen. Zo willen we een steentje bijdragen aan het op de been houden van onze bedrijven.”

Afvalbakken

Het college nam de afgelopen weken meer besluiten om de pijn van de coronacrisis te verzachten. Bedrijven kregen uitstel van het betalen van gemeentelijke belastingen. Sportverenigingen hoeven tot juni geen huur voor gemeentelijke sportaccommodaties te betalen. En omdat er opeens veel meer afval ontstond in huizen en in de buitenruimte, is een extra medewerker voor de reiniging ingehuurd voor het ledigen van de gele afvalbakken op straat en in parken.

Foto: Gemeente Ridderkerk