Gemeente: Groen is onze toekomst

In 2020 heeft de gemeenteraad de Groenvisie ‘Groen is onze toekomst’ vastgesteld. De ambitie is om met elkaar Ridderkerk de groenste gemeente van de regio te maken. Doet u mee?

Wethouder Peter Meij (Buitenruimte) nodigt in het voorwoord van de Groenvisie iedereen uit om samen deze ambitie te verwezenlijken. Ook u kunt daaraan bijdragen, bijvoorbeeld door uw tuin te ‘vergroenen’.

Hoe doet u dat? Bijvoorbeeld zo:

• Haal een tegel uit uw tuin. Zet daar een plant in.
• Leg waterdoorlatende verharding aan, zoals grind.
• Koppel de regenpijp af en vang het regenwater op in bijvoorbeeld een regenton.
• Laat een groen dak (sedumdak) aanleggen.
• Vervang uw schutting door een groene afscheiding, bijvoorbeeld een haag.

Subsidie

Als u gaat ‘vergroenen’ kunt u bij de gemeente subsidie aanvragen. De regeling ‘Vergroenen Particuliere Tuinen Ridderkerk’ is geldig tot en met 2024. Hoe werkt het? U kunt één keer een subsidie krijgen. Maximaal vijftig procent van het bedrag wordt vergoed, met een maximum van 350 euro. Aanvragen kan via de website van de gemeente.

Het aanmeldformulier te vinden op ridderkerk.nl/subsidie-vergroenen-tuin. Heeft u vragen of wilt u het aanmeldformulier per e-mail of post ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met René Schut via (0180) 451 234. Bent u benieuwd naar de Groenvisie? U vindt hem via www.ridderkerk.nl/omgevingsvisie.

Foto: Gemeente Ridderkerk