Gemeente Ridderkerk wil capitulatieschool beschermen, bezit niet belangrijk

De gemeente Ridderkerk wil het schoolgebouw in Rijsoord waar in 1940 de capitulatie werd getekend vooral beschermen en toegankelijk houden voor bezoekers. Het bezit van het gebouw is daarvoor niet nodig.

Dat zei wethouder Peter Meij woensdagavond 7 april 2021 in een commissievergadering over aankoop van het vroegere schoolgebouw aan de Rijksstraatweg 101 in Rijsoord.

Het voorstel is actueel nu de huidige eigenaar het schoolgebouw, maar ook zijn woning en de museuminventaris wil verkopen. De gemeente heeft voor het schoolgebouw het eerste recht van koop.

Er zouden andere gegadigden zijn die niet alleen het schoolgebouw maar ook de woning en museuminventaris willen overnemen. ,,Als college vinden we verkoop aan een derde prima. Wij hechten niet aan het bezit van de school. De afgelopen 25 jaren hebben duidelijk gemaakt dat het historische gebouw op uitstekende wijze in stand gehouden kan worden zonder dat wij, de gemeente, eigenaar zijn. Het gaat er om dat dit schoolgebouw ook in de nabije en verdere toekomst behouden blijft en toegankelijk blijft voor bezoekers. Als de nieuwe eigenaar dat wil garanderen door een bepaling in de koopakte, dan werken we daar graag aan mee”, aldus wethouder Meij.

Capitulatiemonument

Zo’n bepaling in de akte, bijvoorbeeld een zogenoemd kettingbeding, zorgt ervoor dat de nieuwe eigenaar maar ook eigenaren daarna het gebouw in stand en toegankelijk zullen houden.

Dat de gemeenteraad nu toch wordt gevraagd om een krediet voor aankoop beschikbaar te stellen, komt doordat de huidige eigenaar weigert zo’n bepaling op te nemen. ,,Ondanks dat we daar meerdere keren op aangedrongen hebben”, aldus wethouder Meij. ,,De huidige eigenaar zegt dat de nieuwe eigenaar die hij op het oog heeft zijn werk en het museum wil voortzetten. Als dat écht zo is, dan kan een kettingbeding toch geen sta in de weg zijn? Daar ligt voor ons wel het cruciale en principiële punt. Als de huidige eigenaar zo’n bepaling weigert op te nemen, rest het college maar één ding: gebruik te maken van ons eerste recht van koop en zelf tot aankoop over te gaan.”

Volgens de wethouder is de gemeente bereid om het schoolgebouw na aankoop weer snel van de hand te doen. ,,Maar dan wel met zo’n kettingbeding, met als doel het beschermen van nationaal historisch erfgoed, de plek van de capitulatie in 1940.”

De gemeenteraad van Ridderkerk vergadert vanavond (digitaal) 8 april 2021 over aankoop van het schoolgebouw.