Gemeentehuis leeg, besturen gaat door

De werkruimten in het gemeentehuis, zoals de collegekamer op de foto boven, staan al een paar weken leeg. Alleen de publieksbalies zijn open voor wie een afspraak heeft. De collegeleden en de ambtenaren werken zoveel mogelijk thuis. Vergaderingen gaan via een videoverbinding. Er is één uitzondering: de wekelijkse collegevergadering onder voorzitterschap van burgemeester Anny Attema. Maar ook dan blijft de collegekamer leeg.

Er wordt vergaderd in een grotere ruimte, waar de anderhalve meter-regel goed kan worden nageleefd. Af en toe leggen de collegeleden korte werkbezoeken af, niet in de laatste plaats om bedrijven en maatschappelijke organisaties in deze moeilijke tijd een hart onder de riem te steken.

Wethouder Laurens Franzen (onderwijs) bij de 200 laptops die aan het onderwijs ter beschikking zijn gesteld voor het thuisonderwijs.

De bibliotheek is weer open. Wethouder Marten Japenga nam een kijkje hoe daar de coronaregels zijn toegepast.

Op bezoek

Collegeleden hebben veel contact met ondernemers en maatschappelijke instellingen. Op de foto hieronder is wethouder Henk van Os in gesprek met Nicolette Meerman (Bij Nikki). De horeca is een van de bedrijfstakken die door de coronacrisis zwaar zijn getroffen.

Gemini

Voor de nieuwbouw van Gemini College en de herindeling van sportpark Ridderkerk is een nieuw bestemmingsplan nodig. In gewone tijden wordt daarover een inloopavond gehouden. Nu kunnen omwonenden meepraten via digitale kanalen. De wethouders Marco Oosterwijk (ruimtelijke ontwikkeling, op de foto hieronder) en Henk van Os (sport, maatschappelijk vastgoed) namen een filmpje op om de plannen toe te lichten.

Anderhalve meter, ook bij de scholen

De basisscholen zijn begonnen. Ook daar is het voldoende afstand houden belangrijk. Op de foto bekijkt wethouder Peter Meij het aanbrengen van teksten op de bestrating.

Foto’s: Gemeente Ridderkerk