Gemeenteraad Ridderkerk gaat akkoord met aankoop capitulatieschool

De gemeente Ridderkerk koopt het schoolgebouw aan de Rijkstraatweg in Ridderkerk – Rijsoord om de historische waarde te behouden. Hier is immers de capitulatie van Nederland getekend op 15 Mei 1940. Het gaat om een aankoopbedrag van 775.000 euro.

Het voorstel is met uitzondering van de VVD door alle partijen aangenomen tijdens de raadsvergadering van donderdag 8 april 2021. Vrijdag 9 april zal de verkoper Ad Los op de hoogte hierover worden gesteld.

Mocht er een partij komen die alles wil kopen, inclusief het beding om het klaslokaal en het monument te verzorgen en behouden, dan gaat daar alsnog de voorkeur naar uit maar tot op heden heeft nog niemand zich gemeld bij de gemeente.

Een motie van Partij 18+ om een kettingbeding en de tijd tot juli 2021 in het voorstel te zetten haalde het ook met een ruime meerderheid.

Door Eric Harreman