Geslaagd voor praktisch verkeersexamen

Afgelopen maandag en dinsdag (20 en 21 mei) deden groepen 8 van Ridderkerkse basisscho­len mee aan het praktische verkeersexamen. De leerlingen fietsten een vooraf geplande route. Op een aantal punten op de route beoordelen vrijwilli­gers of ze goed opletten en de verkeersregels goed toepassen.

Zaken waar onder andere op ge­let wordt zijn: over de schouder kijken. richting aangeven, goed rechts fietsen en maximaal met zijn tweeën naast elkaar fietsen.

Veel deelnemers komen langs bekend terrein: hun eigen schooi­ en leefomgeving. maar sommigen fietsen ook langs minder bekend terrein. Zo liggen het Farelcollege en Gemini College op de route, waar velen over niet al te lange tijd zelfstandig naartoe moeten fietsen. Eerder al hebben ze op school het landelijke theoretische ver­keersexamen afgelegd.

De leerlingen hebben zich uitstekend voorbereid op het verkeersexamen waarin ze de verkeersregels goed toe moeten passen.

Nul verkeersslachtoffers

Wethouder Peter Meij (verkeer en vervoer) wenste de leerlingen maandagochtend veel succes. Hij is ook lokaal ambassadeur verkeersveiligheid en zet zich binnen Ridderkerk in voor de missie ‘Maak een punt van nul verkeersslachtoffers’.

Hij bedankt iedereen voor de enorme inzet: de politie, vrijwil­ligers op scholen en de buurtpreventies in de wijken en de mensen van Veilig Verkeer Nederland. “Met goede verkeerseducatie worden kinderen geholpen zich te ontwikkelen tot veilige, zo zelfstandig mogelijke vcrkeersdeelnemers”

Bron: Gemeente Ridderkerk