Getuigenoproep: autokrakers in Ridderkerk

Ridderkerk, Barendrecht en de Hoeksche Waard worden geteisterd door een groep autokrakers. Veel navigatiesystemen uit tientallen auto’s o.a. in Barendrecht en Ridderkerk werden gestolen in een paar maanden tijd. Vanaf 1 december 2020 hebben de autokrakers maar liefst 54 maal toegeslagen in de genoemde plaatsen.

De verdachten hebben het gemunt op de navigatiesystemen in de auto’s. Het gaat hierbij om voertuigen, waarbij het alarm niet afgaat bij het inslaan van het achterruitje. Tijdstippen kennen ze niet, want ze slaan zowel overdag als ‘s avond en ‘s nachts toe. Dit doen ze in woonwijken maar ook op bedrijventerreinen. Op bijvoorbeeld het terrein bij hotel van der Valk in Ridderkerk, hebben de verdachten diverse keren toegeslagen. Ze rijden rond in verschillende auto’s met wisselende gestolen kentekenplaten. Soms is de kentekenplaat aan de voorzijde van het voertuig niet gelijk met die van de achterzijde. De kentekenplaten zitten vast met een tie-wrap.

Op de gedeelde beelden kunt u de werkwijze zien van de verdachten. Op de beelden ziet het verdachte voertuig, een grijze Renault Laguna (station) stopt naast een personenauto. Vervolgens stappen er twee mannen uit de Renault Laguna. De bestuurder houdt de motor draaiende. Hierna wordt er een ruit ingeslagen van de personenauto er naast, de portieren geopend en verwijderen de twee mannen in korte tijd de navigatie met bijbehorende accessoires.

Herkent u de mannen, het voertuig of de combinatie er van? Of heeft u andere informatie over de groep autokrakers? Alle informatie is welkom! U kunt bellen met de opsporingstiplijn van de politie via 0800-6070. Anoniem bellen met Meld Misdaad Anoniem kan ook via 0800-7000 of digitaal via: meldmisdaadanoniem.nl/melden

Ziet u een verdachte situatie gelijk aan de bovengenoemde omschrijving bel dan direct 112!