Geweldig muziekfeestje bij 18e editie van Bluezy Bluesfestival Ridderkerk

Afgelopen zaterdag 1 april 2023 was Recreatiecentrum De Fakkel de weer de locatie van de 18e editie van het Bluezy Bluesfestival Ridderkerk. Er was weer een prachtige line-up met zes bands, waarin voor een ieder wat wils te beluisteren was.

De aftrap was al om 15.00 uur ’s middags met de formatie Lefthand Freddy. De blues van Lefthand Freddy klinkt als de oude stijl blues, maar dan wel in een nieuw jasje. Er werden behoorlijk wat nieuwe liedjes gespeeld van de pas verschenen nieuwe CD en dus voor het publiek zeer de moeite waard. Ook al waren ze de openingsact, ze konden meteen al een toegift noteren, want de sfeer zat er meteen al goed in.

Daarna volgde het Portugese Peter Storm & the Blues Society, dat door vertraging van het vliegtuig maar net op tijd aanwezig was. Ze vertegenwoordigden het afgelopen jaar hun land in Malmö op de European Blues Challenge. Met Joåo Belchior (gitaar/zang) en Bino Ribeiro (harmonica/zang) als gezichten van de band is deze jonge band een aanwinst voor de toekomst.

Het Franse Jessie Lee & the Alchemists is ook al een jonge formatie, die veel potentieel heeft. Met Jesse Lee Houllier op gitaar en zang klonk het af en toe zelfs wat psychedelisch, maar de muziekliefhebber wist er goed van te genieten.

De Belgische formatie de Bluesbones zorgden voor een muzikaal hoogtepunt van de dag. Een heerlijke combinatie van blues met pop en rock zweepte het publiek letterlijk op.

Erwin Java’s Travel Party featuring Sean Webster volgde daarna weer op het andere podium. Voor veel bezoekers was dit het hoogtepunt van de avond, maar uiteraard blijft dat een subjectieve keuze van smaak. Met name de kwaliteit van de muzikanten, de onderlinge chemie en het enthousiasme waarmee ze speelden zorgden voor opwinding bij het publiek.

Afsluiter van het festival waren The Hoochies. Zanger en harmonica speler Richard Koster wist iedereen in het publiek weer goed op te jutten. Ook zij mochten een dik verdiende toegift geven, waarmee er een einde kwam aan een weer een prachtige festivaldag, die was bezocht door ruim 500 bezoekers.

Foto’s: Wessel Dekker fotografie