GGD start met Coronatesten in sporthal de Wissel

Sporthal De Wissel in het Reijerpark in Ridderkerk is al vanaf eind februari 2021 gereed als priklocatie, maar doordat er nog niet voldoende vaccins zijn, nog niet in gebruik genomen. Sporthal de Wissel wordt  van 12 t/m 30 april 2021 wel in gebruik  genomen als Corona testlocatie. Nu zijn er nog geen afspraken mogelijk voor vaccinatie.

Coronatesten

Ewout Fanoy, arts infectieziektebestrijding van GGD Rotterdam Rijnmond geeft de reden aan voor keuze Ridderkerk.

“Er is gekozen voor Ridderkerk omdat er veel Corona gevallen zijn in Ridderkerk en vanaf de feestdagen in december 2020 werd al een grote toename gezien. Randgemeenten van Rotterdam waren lang hoog in getallen. Oorzaak is niet direct bekend. Veel mensen worden thuis, op bezoek, op het werk en op school besmet.”

Momenteel zijn een aantal testlocaties over en daarom wordt tijdelijk sporthal de Wissel  in Ridderkerk ingezet als testlocatie. De hoop is dan dat mensen met klachten in Ridderkerk sneller bereid zijn om zich te laten testen. Tevens is er dan de mogelijkheid om persoonlijk met mensen in gesprek te gaan om zo de eventuele isolatiemaatregelen toe te lichten.

Ewout Fanoy heeft de cijfers voor Ridderkerk er nog eens op nageslagen. ”Ridderkerk staat de laatste weken al op plaats één in de regio met betrekking tot aantal besmettingen. Dus het is urgent dat mensen uit Ridderkerk bij klachten thuisblijven en zich laten testen. De locatie in Ridderkerk moet mensen net over de drempel helpen, om zich te laten testen”

De testlocatie is voor iedereen in de regio met klachten bestemd. Mensen kunnen bellen naar het landelijke telefoonnummer: 0800 – 1202 of via website www.coronatest.nl. Vanaf maandag 12 april 2021 is sporthal de Wissel als testlocatie open. Deze testlocatie is voor 2,5 week gepland en daarna moet deze weer beschikbaar zijn voor vaccinatie.

Vaccinatie

Momenteel wordt sporthal De Wissel alleen gebruikt door huisartsen om hun eigen patiënten te vaccineren.

Rens Kettner, Projectleider Vaccinatie GGD Rotterdam Rijnmond zegt “De locatie staat gereed, opening voor vaccinatie is afhankelijk van levering voldoende vaccins. De verwachting is medio mei te gaan vaccineren in de Wissel, maar blijft afhankelijk van levering vaccins door RIVM. Het is verstandig dat mensen die een uitnodiging hebben ontvangen om direct een afspraak te maken bij een beschikbare locatie in de regio en wacht dan niet op de Wissel.”

De Wissel is bedoeld voor bepaalde leeftijdsgroepen. Deze zijn nu nog niet bekend  en wordt bepaald door ministerie en RIVM. Leeftijd en welk vaccin wordt later bekend gemaakt. Er komen steeds meer vaccinatielocaties bij.

Huisartsen uit Ridderkerk  kunnen ook tijdens de testperiode blijven vaccineren. Er moet nog bekeken worden of de huisartsen kunnen blijven vaccineren in de Wissel wanneer de GGD zelf gaat vaccineren medio mei.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.