Lokaal

Gift voor Kerstactie FoodCompany

Wethouder Laurens Franzen heeft vorige week de FoodCompany verrast met een cheque van 500 euro. Het is de gemeentelijke bijdrage voor de actie om ruim 370 Ridderkerkse huishoudens die het wat minder hebben een mooie kerst te bezorgen.

Oorspronkelijk zou de FoodCompany de actie ‘Toon je hart’ houden. De actie was breed aangekondigd in het winkelcentrum. Al twee keer was deze actie gehouden door de samenwerkende partijen: de FoodCompany, Kledingbank, RTV Ridderkerk en BIZ Winkelhart Ridderkerk. Hoewel de actie wel toegestaan was, besloten de organisatoren toch er een streep door te zetten en in plaats daarvan Ridderkerkers om een donatie te vragen. De oorspronkelijke opzet past niet helemaal bij de strenge lockdown en de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven, vonden de samenwerkende partijen. De organisatie onderzoekt nu of de actie rond Pasen gehouden kan worden.

Verjaardagstas

Ook de actie met speelgoedverkoop voor de ‘Verjaardagtas’ ging door de strenge lockdown niet door. Alle winkels met niet-essentiële goederen gingen dicht en daarmee ook de ruimte voor deze actie. De opbrengst was bestemd voor de aankoop van cadeaukaarten voor in de Verjaardagstassen voor tieners. De FoodCompany verwacht in 2021 zo’n 550 Verjaardagstassen uit te delen, waarvan ongeveer 200 voor tieners.

Verborgen armoede

FoodCompany Ridderkerk wil een bijdrage leveren aan de verzachting van (verborgen) armoede en verspilling van voedsel tegengaan. De stichting zet zich in voor mensen die rond moeten komen van een sociaal minimum inkomen. Zij kunnen gebruik maken van levensmiddelen die beschikbaar ge- steld worden door supermarkten, groothandelaren en tuinderijen.

Meer informatie over de FoodCompany kunt u vinden op foodcompany-ridderkerk.nl.

Foto: Gemeente Ridderkerk