Groen Ridderkerk binnenkort op TV

TV-hovenier Lodewijk Hoekstra is vanaf half maart te zien op RTL4 met zijn programma Lodewijks Groene Geluk. Hierin draait het erom hoe je je leefomgeving kan vergroenen en verduurzamen. Lodewijk geeft het klimaatbestendig en biodivers inrichten van tuin en leefomgeving de ruimte. In het programma staan de groene stad, de gezonde leefomgeving, een beter klimaat en groen geluk centraal.

Voor de aflevering van 21 maart 2021 werden de afgelopen dagen opnamen gemaakt bij kinderdagopvang Andrea aan de Noordstraat in Bolnes. Het plein bij de opvang werd in een paar dagen onder leiding van Lodewijk omgetoverd in een groene speelomgeving voor de kinderen. De gemeente heeft aan de metamorfose meegewerkt door het beschikbaar stellen van 40 kuub zwarte aarde, 10 kuub boomschorssnippers, een oude rioolbuis en een grote boomstam.

Groenste gemeente

Wethouder Peter Meij (buitenruimte) is blij met de activiteiten bij Andrea. ,,We willen de groenste gemeente van het eiland IJsselmonde worden. Dit is weer een mooie stap. Zo’n groen plein is leerzaam en leuk voor de kinderen, het zit vol uitdaging. De boom zorgt in de zomer voor verkoeling. We werken hier graag aan mee.” Aan de hand van de Groenvisie – vorig jaar door de gemeenteraad vastgesteld – gaat de gemeente zich inzetten om de buurten groener te maken én aan te passen aan het veranderende klimaat. Een aantrekkelijke en meer gevarieerde groene omgeving nodigt bovendien uit tot sport en recreatie.

TV-hovenier Lodewijk Hoekstra was al eerder in Ridderkerk. Hij verrichtte in juni 2020 samen met de wethouders Meij en Japenga een officiële handeling bij de oplevering van een groen geluidsscherm van 1,4 kilometer langs de Rotterdamseweg, bij Drievliet en Het Zand.

Foto: Gemeente Ridderkerk