GroenLinks: Rammelende evenementenbeleid Ridderkerk

,,Het klinkt misschien wat vreemd tijdens deze strenge lockdown, maar donderdag 21 januari 2021 is er in de gemeenteraad gesproken over evenementen in Ridderkerk’’, aldus Björn Ros, fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk.

,,GroenLinks is groot voorstander van evenementen in Ridderkerk. In de tien jaar dat ik in de raad zit heb ik hier voorstellen voor ingediend. Maar het door het College van B&W voorgestelde evenementenbeleid rammelt aan alle kanten. Er wordt 50.000 euro subsidie verdeeld.  Het is essentieel dat er evenementen voor ALLE Ridderkerks inwoners zijn. Jong of oud en vanuit diverse culturele achtergronden. Oftewel een beleid wat een afspiegeling van onze diverse Ridderkerkse samenleving. Het heeft er schijn van dat het nieuwe evenementenbeleid toegeschreven is naar een aantal huidige evenementen. Vooral de Nederlandse avond op het Koningsplein. GroenLinks vindt dat een heel leuk evenement en waardeert de inzet van de vele vrijwilligers, maar wij willen juist ook nieuwe initiatieven een kans geven wanneer alles weer mogelijk is’’, gaat Ros verder.

RadioNL Zomertoer

,,Daarnaast staan er in het nieuwe beleid totaal geen eisen in wat betreft duurzaamheid en afval.  GroenLinks vindt het essentieel dat organisatoren van evenementen, die subsidie van de gemeente aanvragen, vooraf bedenken hoe zij bijdragen aan de stevige gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen en afvalbeleid. GroenLinks heeft hier een voorstel voor gedaan. Helaas wilde de wethouder nog de raad daarin meegaan.

Dat heeft ons helaas moeten besluiten om tegen te stemmen. En uiteindelijk heeft een ruimte meerderheid van de gemeenteraad tegen dit slechte voorstel gestemd. Een klein voordeeltje van de huidige coronacrisis is, dat het college nu ruim de tijd heeft om een evenementenbeleid te maken wat wél voor alle Ridderkerkers is en wat wél op een meerderheid in de raad kan rekenen. GroenLinks denkt graag mee. Voor de schaatsbaan, nu gepland rond december 2021, heeft de gemeenteraad al eerder subsidie beschikbaar gesteld. Dus de schaatsbaan is al gedekt en staat hier los van’’, besluit Björn Ros, fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk.