Lokaal

GroenLinks Ridderkerk test ‘snelle’ bus

Zo handig en snel als wordt voorgesteld is de nieuwe bus helemaal niet. Dat is de conclusie na twee weken testen en vergelijken van de huidige RET buslijnen en de nieuwe zogenaamde HOV (hoogwaardig Openbaar Vervoer) variant. 

Donderdag bespreekt de gemeenteraad het nieuwe openbaar vervoer plan voor Ridderkerk. Het nieuwe plan gaat uit van twee belangrijke buslijnen naar Rotterdam. Eén over de Rotterdamse weg naar Kralingse Zoom en één bus die de huidige 146 en 144 moet gaan vervangen vanaf Drievliet via oost, west, Lombardijen naar Zuidplein. Er komt geen directe verbinding vanaf Ridderkerk naar Dordrecht. 

Inmiddels rijden nieuwe ‘snelle’ rode R-net bussen over de Rotterdamse weg, terwijl de oude vertrouwde grijze RET Bussen nog rijden. Dat gaf de fractie van GroenLinks Ridderkerk de mogelijkheid twee weken lang diverse lijnen te testen. 

De conclusie uit de steekproef van GroenLinks Ridderkerk is dat er geen verbetering in de reistijd is tussen de nieuwe snelle lijn en het huidige netwerk naar Kralingse Zoom is. Of je moet vlakbij de Rotterdamse weg wonen. Daarnaast hebben de fractieleden een behoorlijke tijd in de files in de Brienenoord gestaan. De enige manier om echt te kunnen spreken van een snelle bus, zou een vrije busbaan op de Brienenoord zijn. Maar dat lijkt niet haalbaar. 

Tegelijk starten de groenen vanaf een aantal centrale plekken in Ridderkerk via de nieuwe en oude lijnen. Bijvoorbeeld vanaf het Koningsplein wint de RET 245 het van de R-net bus. Dat heeft vooral met het kwartier wandelen te maken. Vanaf plein Oost en Vlietplein is er een overstap nodig om bij de Rode R-net lijn uit te komen waardoor hier het huidige netwerk hier ook wint.

Vooralsnog concludeert GroenLinks dat de nieuwe ‘snelle’ lijnen helemaal geen verbetering zijn en in de toekomst een verdere uitkleding van het busnetwerk voor Ridderkerk valt te verwachten.