Gymdocente stopt na ruim 45 jaar

Eind 2020 heeft Rita Becker- Sebregts haar loopbaan als docente conditiegymnastiek/vakkracht lichamelijke oefening afgerond.

Rita heeft bijna 46 jaar met veel energie en plezier lesgegeven in Ridderkerk. In 1974 begon ze haar loopbaan als vakleerkracht gymnastiek op basisscholen De Geer, De Meidoorn en De Blaak. Later volgden de Immanuel-, Groen van Prinstererschool en De Botter. Tijdens de 9 jaar in het onderwijs gaf ze al jazzgymnastiek in de avond. Na het onderwijs startte ze helemaal als zelfstandige docente met het geven van conditiegymnastiek en jazzgymnastiek aan volwassenen. Vele jaren draaide ze wekelijks tot tien groepen op diverse niveau’s in de gymzaal aan de van de Broekstraat en Sporthal De Beverbol. Voor veel dames èn heren zijn de gymlessen van Rita dan ook een begrip!

De lessen werden zorgvuldig voorbereid, opgebouwd en ondersteund door ritmische muziek. Op deskundige wijze werden er alternatieve oefeningen geboden aan deelnemers met blessures of lichamelijke klachten. Rita benadert het begrip ‘conditie’ dan ook in brede zin; de totale toestand van de mens, zowel fysiek als psychisch. Inspanning door de training van de spieren en verhoging van de bloedcirculatie en ontspanning door de juiste manier van ademhaling en houding. Daarnaast was Rita erg betrokken bij de groepen, ze had aandacht voor lief en leed en stond de deelnemers graag bij met wijze raad. Rond de feestdagen was er altijd een spelactiviteit en wat lekkers. Als een deelnemer zeventig of tachtig (!) jaar werd regelde ze een speciaal uitje. Aan het eind van het seizoen organiseerde Rita altijd een leuke sportieve buitenactiviteit. Rita haalde óók letterlijk alles uit de kast om de lessen gevarieerd en leuk te houden. Rita is dan niet zomaar een docente maar ‘een fenomeen’, aldus één van de deelnemers.

In september 2019 vierde Rita met haar groepen haar 45-jarige jubileum, èn haar zeventigste verjaardag. In juni 2020 wilde ze stoppen met lesgeven. Vanwege de corona-uitbraak in maart stopte het seizoen helaas eerder. Een afscheid van de groepen kon dan ook niet georganiseerd worden.

Om Rita te bedanken voor alle fijne sportuurtjes, haar inzet en betrokkenheid hebben de deelnemers een herinneringsboek gemaakt met veel mooie, lieve en leuke wensen, verhalen, foto’s en creatieve bijdragen. Vlak voor de kerstvakantie werd de verrassing namens de deelnemers aan Rita gegeven.

De gymnastiekgroepen zijn inmiddels overgenomen door Facet Ridderkerk, waarmee Rita al een goede samenwerking had. Uit handen van Jesper Lagendijk ontving Rita een mooi boeket.