Havenbeveiliging bij Groenenboom op orde

Transportbedrijf C. Groenenboom BV heeft van burgemeester Anny Attema het havenbeveiligingscertificaat ontvangen. Het certificaat laat zien, dat Groenenboom (gevestigd aan de Ridderkerkse haven) voldoet aan de eisen van de Havenbeveiligingswet.

De aanslagen van 11 september 2001 waren voor veel overheden en terrorismebestrijders een wake-up call: hoe zit het eigenlijk met de beveiliging van ons grondgebied en luchtruim, hoe goed controleren we onze grenzen. En wel risico vormen onze havens? Een van de resultaten daarvan is dat er nieuwe internationale regelgeving kwam met betrekking tot veiligheid in zeehavens en aan boord van schepen.

Deze regelgeving is per 1 juli 2004 wereldwijd in alle zeehavens ingevoerd. Doel is om het beveiligingsniveau in zeehavens op een vergelijkbaar niveau te brengen als de beveiliging op luchthavens. De maatregelen die uit de wet voortkomen, moeten leiden tot minder mensen- en drugssmokkel en
andere criminele activiteiten in het havengebied. Ook de kans op terroristische acties moet ermee worden verkleind.

Ook de kleinere gemeenten met een haven, zoals Ridderkerk, moet de Havenbeveiligingswet uitvoeren. Groenenboom ontvangt regelmatig
zeeschepen voor het bezorgen of ophalen van containers, en daarom moet ook dit bedrijf de beveiliging op orde hebben. Het certificaat is daarvan het
bewijs. Bij de handhaving van de wet is de burgemeester de Port Security Authority en Hans Muntz namens haar de Port Security Officer.

Foto’s: Wessel Dekker