Help de egel een handje door uw tuin te vergroenen

De gemeente wil zorgen dat de egel zich weer thuis gaat voelen in Ridderkerk. De egel is weliswaar een algemeen voorkomende soort in Europa, maar hij heeft het moeilijk.

Ridderkerk heeft sinds juni 2020 een Groenvisie. Een van de ambities hieruit is om meer dier- en plantsoorten een kans te geven in Ridderkerk. Daarbij wordt gekeken kijken daarbij naar de hele gemeente. Een egel bijvoorbeeld heeft geen idee of hij in een tuin loopt of in een stuk gemeentegroen.

Gehalveerd

De afgelopen tien jaar is het aantal egels in Nederland gehalveerd, vooral doordat hij weinig schuilmogelijkheden meer heeft in stedelijk gebied. De egel is een nachtdier. Hij slaapt achttien uur per dag en gaat tegen het vallen van de avond op pad om voedsel te zoeken. Rond middernacht en tegen de ochtend doet de egel nog een ronde. Hij is actief in de herfst, zomer en lente.

In de zomer slaapt de egel vaak op de kale grond onder dicht struikgewas, in holtes onder boomwortels, in composthopen of konijnenholen. Soms bouwt hij een slaapnest van losse bladeren. Voor zijn jongen maakt de egel een nest op een goed verborgen plek, zoals in een compost- of rommelhoop. In de winter verblijft een egel meestal in de grond tegen een schutting of gebouw aan, of in een takkenhoop of composthoop.

Doet u mee?

De egel voelt zich het meest thuis in een gebied met afwisseling. Plekken met lage struiken, heg- gen en rommelhoekjes. Tuinen die lekker groen zijn en niet te intensief worden onderhouden, zijn ook erg geschikt. Een bijkomend voordeel: egels eten veel slakken. Omdat hij veel op pad gaat, is het belangrijk dat hij niet te veel barrières tegenkomt. Met lage gaten in hekken, schuttingen of hagen tussen percelen, worden achtertuinen belangrijke routes. Helpt u de egel ook een handje?

De gemeente heeft een subsidie om uw tuin te vergroenen. Kijk hiervoor op ridderkerk.nl/subsidie-vergroenen-tuin. De Groenvisie staat op ridderkerk.nl/omgevingsvisie.