Herdenking Capitulatie 15 mei 1940 ook in Coronatijd

Het team van het capitulatiemuseum heeft zaterdag 15 mei 2021 een krans gelegd bij het capitulatiemonument bij de voormalige Johannes Postschool aan de Rijksstraatweg in Ridderkerk- Rijsoord.

Op 15 mei 1940 vond in Rijsoord de capitulatie van de Nederlandse strijdkrachten aan de Duitsers plaats. Generaal Winkelman tekende in de school de overgave. De school is tegenwoordig een museum: Museum Planetarium Johannes Postschool. Zo is het lokaal waarin de capitulatie plaatshad geheel gereconstrueerd met gelijkende poppen in originele uniformen. Er is er een uitgebreid overzicht van de oorlogshandelingen uit de meidagen met kranten, foto’s etc.

Op het herdenkingsmonument bij de school staat de tekst: “Een volk dat zijn verdediging verwaarloost zet zijn vrijheid op het spel” en op het terrein zelf staat een beeld van generaal Winkelman.

In hetzelfde voormalige schoolgebouw aan de Rijksstraatweg verzorgde Radio Ridderkerk op zaterdagmiddag 15 mei 2021 een rechtstreekse uitzending over de oorlog: “De Capitulatie en wat er daarna gebeurde.”

In de twee uur durende thema-uitzending kwamen zes gasten aan het woord, die vertelden over wat er die bewuste datum gebeurde en over oorlog en vrede in de tientallen jaren daarna. Met geluidsfragmenten en herinneringen. Maar vooral het motto “Na 75 jaar vrijheid: verhalen om nooit te vergeten…”

Foto’s Wessel Dekker