Hergebruik is duurzaam en goedkoop

In deze tijd waarin producten steeds duurder worden, zoeken meer mensen manieren om spullen te hergebruiken. Kringloopwinkels zijn de plek bij uitstek om spullen een tweede kans te geven.

Ook in Ridderkerk zijn meerdere kringloopwinkels te vinden.

• Opnieuw & Co, Voorzand 24;
  • Kringloop Noordenweg, Noordenweg 87;
  • Het Snuffelparadijs, Pr. Margrietstraat 1;
  • Snuffelpand, Dillenburgplein;
  • Kringloopwinkel Trefpunt Oost, De Genestetstraat 2;
  • Boomerang Items, Sint Jorisstraat 13;
  • De Meubelshowroom, P.C. Hooftstraat 4;
  • Woord En Daad Hoed & Co Ridderkerk, Pr. Margrietstraat 38;
  • Anker van Bolnes, Noordstraat 50.

Naast de 6 reguliere kringloopwinkels die Ridderkerk rijk is, zijn er ook winkels die een specifieker aanbod hebben. Zoals Boomerang Items. Deze winkel heeft ook een webshop voor ‘eerste klas tweedehands items’. De Meubelshowroom is een kringloop gericht op tweedehands meubels. Woord en Daad Hoed & Co verkoopt tweedehands hoeden, dameskleding, schoenen, fotokaarten en postzegels.

Circulaire samenleving

Gemeente Ridderkerk wil in 2050 geen afval meer achterlaten en helemaal CO2-neutraal zijn. In oktober 2021 is daarom het uitvoeringsprogramma ‘Een circulaire samenleving: de route naar 2050’ aangenomen. Zij helpen inwoners en organisaties met tips om hier samen naartoe te werken.
Onderdeel van een circulaire samenleving is duurzaam omgaan met spullen. De gemeente stimuleert inwoners daarom zoveel mogelijk te hergebruiken. Spullen naar de kringloopwinkel brengen en daar spullen kopen is een laagdrempelige manier om dit te doen.

Foto: Gemeente Ridderkerk